Potisky skleniček obsahují toxické těžké kovy, zjistila Arnika
Vratislav DostálPotisky až dvou třetiny zkoumaných skleniček obsahují vysoké koncentrace olova kadmia. Použití neurotoxického olova nebo karcinogenního kadmia není podle Arniky za situace, kdy jsou na trhu dostupné alternativy, ospravedlnitelné.
Některé skleničky běžně dostupné na českém trhu obsahují v barevných potiscích toxické těžké kovy. Zjistila to Arnika, jejíž experti v rámci kampaně Jezme bez jedů proměřila několik desítek potištěných skleniček. Zhruba dvě třetiny z nich obsahovaly vysoké koncentrace olova a kadmia.
Oproti porcelánovému nádobí byly ve skleněných potiscích běžně naměřeny i dvojnásobné hodnoty olova. Výjimku netvoří ani barvy použité pro vykreslení dětských motivů. Arnika přitom zjistila, že existují bezpečné alternativy k těmto barvám obsahujícím jedovaté látky.
„Použití neurotoxického olova nebo karcinogenního kadmia v potiscích skleniček není za situace, kdy jsou na trhu dostupné alternativy, ospravedlnitelné. Takto toxické kovy do zboží, které přichází do styku s jídlem, vůbec nepatří. Většina výrobců ovšem na naše zdraví nedbá a drží se v mantinelech, které stanovuje legislativa,“ vysvětluje Karolína Brabcová.
Z několika desítek prověřovaných skleniček obsahovaly zhruba dvě třetiny vysoké koncentrace olova i kadmia. Naměřeno bylo často i přes čtyřicet tisíc částic z milionu olova při bodovém měření XRF rentgenovým spektrometrem. To jsou průměrně asi dvojnásobné hodnoty oproti těm, které Arnika v květnu objevila v porcelánovém nádobí. „A už i tyto výsledky byly neblahým způsobem šokující,“ uvedlo sdružení.
Přitom ani tyto výsledky paradoxně nepřekračují legislativní limity. „Naše výsledky jsou o to více alarmující, protože tyto potisky se na sklo nanášejí za nižších teplot než pigmenty v glazuře porcelánu. Současně je běžné, že se při použití sloupnou ať již mytím v myčce, či poškrábáním,“ říká Jitka Straková z Arniky, odbornice na těžké kovy.
Vzorky skleniček s vyšším obsahem olova pocházely většinou z menších obchodů s domácími potřebami z centra Prahy či z větších řetězců jako je obchod s domácími doplňky Nanu Nana.