Ernst Tugendhat osmdesátiletý

Jan Sapák

Jubileum Ernsta Tugendhata vede architekta Jana Sapáka k zamyšlení nad jeho životem a osobností, i epochou, ve které filozof žije a žil.

Dnes se dožívá osmdesáti let jeden z nejvlivnějších filosofů současného světa — Ernst Tugendhat. Mimovolně je to také připomínkou, že stejně dlouho ovlivňuje světovou architekturu i epochální dílo, které s ním má společné jméno — po filosofově otci. Zde ale souvislosti končí.

Ernst Tugendhat si dává velmi záležet na tom, aby vila, která byla tak trochu stavěna i pro něj, s ním nebyla pokud možno spojována. Přiznám se, že jubileum proslulého a respektovaného filosofa mi připomenula jeho akcentovaná poznámka, že se narodil pouhý den po Masarykových osmdesátinách a jen o vlásek mu tak „unikla prémie,“ kterou byly obdařeny všechny děti narozené v onen den.

Inu, dnes je i Ernst Tugendhat osmdesátníkem. Všechno nejlepší. Ona poznámka se vázala na můj dotaz, zdali náhodou nebyl Masaryk ve vile na počátku třicátých let. Řekl mi tehdy (v roce 2002): „Co vás nemá, Masaryk byl gigantickou osobností, o tom bych musel něco vědět“. Bylo vidět, jak velký respekt k němu chová, i když možná více k humanistovi a státníku než k filosofovi.

Ernst Tugendhat se narodil v Brně, nikoliv však ve vile, která ještě nebyla dokončena, ale do prozatímního bytu. Rodina byla prodchnuta německou kulturou a mluvilo se zde v podstatě jen německy. Dědeček (Alfred Löw-Beer), u kterého trávil dlouhý čas, byl v pravém smyslu slova německý kulturní (!) nacionál.

×
Diskuse
March 9, 2010 v 23.12
Potěšilo mě připomenutí Tugendhatových narozenin. Snad ještě k jeho filosofii. Ač se Tugendhat přiklonil k analytické filosofii, kontinentální filosofii velmi dobře znal, jak dokazuje úctyhodné kritické dílo "Pojem pravdy u Husserla a Heideggera" a byl jedním z mála kritiků, se kterým Heidegger diskutoval. Česky jsou k dispozici vedle "Logicko-sémantické propedeutiky" útlé, střízlivé a zároveň myšlenkově velmi podnětné "Tři přednášky o problémech etiky", kde z normativně-analytických pozic (poučen Kantem, Fregem i Wittgensteinem) překvapivě zakládá komunikativní etiku, která má blízko k Habermasově a Apelově diskurzívní etice. Pokud nevěříte, sežeňte si to a čtěte.