Dobré divadlo se dělá jen v Praze, vzkazují Radokovy ceny
Roman SikoraV sobotu 27. února byly v pražském Divadle Kolowrat předány divadelní ceny Alfréda Radoka. Žádné překvapení se nezrodilo a ceny obdrželi až na výjimku výlučně pražští tvůrci.
Sobotní předání Cen Alfréda Radoka proběhlo bez překvapení. Získali je tvůrci, jejichž práce je vysoce hodnocena už delší dobu anebo se o nich mluvilo v průběhu loňského roku zhusta v dobrém. Až na jedinou výjimku se veškeré ceny usídlily v Praze. Jen David Drábek získal cenu za hru roku uvedenou v Klicperově divadle v Hradci Králové.
Titul Inscenace roku obdržel Büchnerův Vojcek z Divadla na Vinohradech v režii mladého a talentovaného Daniela Špinara. Titul Divadlo roku obdrželo už potřetí dlouhodobě kritikou vysoce hodnocené Pražské komorní divadlo alias Divadlo Komedie, v jehož čele stojí již několik let dvojice režisérů Dušan D. Pařízek a David Jařab. Komedie si z udílení odnesla také cenu za mužský herecký výkon pro Martina Pechláta za roli Josepha Goebbelse v inscenaci Goebbels/Baarová.
Ocenění Pražského komorního divadla je možné chápat jako vyjádření podpory jeho dlouhodobému směřování v poměrně nesnadných podmínkách. Na ty se jeho vedení pokusilo poukázat zejména koncem minulého roku, kdy divadlu z důvodů pozdního termínu přiznávání víceletých grantů pražským magistrátem hrozil zánik nebo omezení činnosti.
V kategorii ženský herecký výkon zvítězila Kateřina Burianová za roli Violety Westonové v inscenaci Národního divadla Srpen v zemi indiánů v režii Michala Dočekala. Cenu za nejlepší scénografii převzal Tom Schenk za scénu k Brittenově opeře Smrt v Benátkách ve Státní opeře Praha. Za hudbu k inscenaci v režii J. A. Pitínského Radúz a Mahulena v Národním divadle byl oceněn Vít Zouhar.
Talentem roku se stal herec pražského Národního divadla a hudebník Vojtěch Dyk, nominovaný také za hudbu k vyzdvihované inscenaci La Putyka, která už zvítězila v anketě Divadelních novin, ale Radoka nakonec neobdržela.
V rámci večera byly také předány ceny soutěže o nejlepší českou původní hru. První místo v ní nebylo uděleno, o další dvě se podělili Tomáš Vůjtek za hru S nadějí i bez ní a Jiří Homola za Noc moudrých mužů.
Bez Radokových cen tak nakonec zůstaly nejen brněnské a regionální scény, ale také kritikou obvykle vysoce hodnocená divadla ostravská. Festival ostravských divadel OST-RA-VAR, na nějž se každoročně česká kritika na pozvání divadelníků sjíždí, aby se seznámila s loňskou ostravskou tvorbou, se zase do uzávěrky hlasování o Ceny Alfréda Radoka nestihl uspořádat.