Zeman jmenoval nového ministra dopravy
Vratislav DostálSobotkova vláda již nepracuje v původním složení. Prezident jmenoval nového ministra dopravy. Stal se jím bývalý generální ředitel Skansky Dan Ťok. V čele resortu vystřídal Antonína Prachaře, který rezignoval krátce po senátních volbách.
Koaliční vláda Bohuslava Sobotkovy má od čtvrtka nového člena, stal se jím Dan Ťok, kterého prezident Miloš Zeman jmenoval ministrem dopravy. V úřadu nahradil Antonína Prachaře, který na post rezignoval krátce po senátních volbách. Ťoka na post ministra nominovalo hnutí ANO Andreje Babiše.
Ťok je za posledních šest let již desátým ministrem dopravy. Zeman při ceremoniálu zdůraznil, že průměrná životnost ministra je o něco více než půl roku. „Za tuto dobu se i sebegeniálnější ministr nedokáže důkladně seznámit se strukturou a problémy svého resortu, vypracovat smysluplnou koncepci, a co je nejdůležitější, tuto koncepci také uskutečňovat.,“ uvedl prezident.
Výsledkem podle jeho slov je, že se tu nestaví takřka žádné dálnice a výrazně se opožďují i další úseky dopravní infrastruktury. „Dovolte mi, abych vám proto ze srdce popřál, abyste narušil tuto neblahou tradici, kdy se ministři dopravy střídají jako figurky na orloji,“ dodal Zeman. Podle některých komentátorů je ale jmenování Ťoka ministrem dopravy střetem zájmů, doteď totiž působil na pozici generálního ředitele společnosti Skanska.
„Tento krok působí především jako proklamace názoru, že hlavním úkolem ministerstva je co nejefektivněji stavět, opravovat a zase stavět. Stane-li se ministrem dopravy stavitel, vyvolává to dojem, že není potřeba vytvářet žádné širší vize ani složitě slaďovat protichůdné zájmy různých skupin,“ napsal před časem sloupkař Deníku Referendum Daniel Soukup.
A politolog Lukáš Jelínek připomíná, že být členem vlády neznamená pouze řídit svůj resort, nýbrž také hlasovat o více i méně zásadních věcech z jiných oborů, to znamená chovat se veskrze politicky. „Možná by premiér Sobotka a po něm i prezident Zeman měli prověřit právě tuto kompetenci nového ministra," napsal Jelínek pro Deník Referendum v polovině listopadu.
Bývalý premiér a expředseda ČSSD Jiří Paroubek nicméně tvrdí, že Ťok na ministerstvo a ŘSD může ze Skansky i odjinud přivést celu řadu odborníků, kteří tam chybí. „Je to sice konflikt zájmů jak vyšitý, ale Andreji Babišovi nic jiného nezbývá, chce-li vyskočit z bludného kruhu, ve kterém se ministerstvo dopravy nyní nalézá. Tak, aby vůbec bylo schopno plnit své základní úkoly.“
Ťok byl šéfem stavební firmy Skanska v České republice od roku 2008. Na tento post rezignoval okamžitě poté, co ho hnutí ANO po rezignaci Prachaře navrhlo na post ministra. V minulých dnech také rezignoval na post prezidenta Americké obchodní komory v České republice. V rámci komory zakládal platformu pro transparentní zakázky.
K podpoře ANO, tehdy ještě občanského sdružení, se Dan Ťok jako jeden z prvních manažerů velkých společností přihlásil už v roce 2011. Vstup do politiky ale až do letošního listopadu odmítal. Za hlavní a prvořadý úkol v resortu si vytýčil bezproblémový chod Ředitelství silnic a dálnic a co nejrychlejší dokončení modernizace dálnice D 1.