Jan Bouchal a další oběti dopravních nehod mají svůj pomník
Vratislav DostálIniciativě Auto*Mat se po dlouholetém úsilí podařilo realizovat plán, dle kterého v Praze na nábřeží kapitána Jaroše vyrostl unikátní pomník. Připomíná propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala a další oběti dopravních nehod.
Na nábřeží kapitána Jaroše vyrostl unikátní pomník. Po stříbrném stožáru veřejného osvětlení se k nebi šplhá jízdní kolo. Lampa osvětluje přechod pro chodce a ve větru se pomalu otáčí. Autorem nezvyklého díla Bike to Heaven je sochař Krištof Kintera. Připomíná propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala a další oběti dopravních nehod.
Bouchalovi blízcí a iniciativa Auto*Mat, kterou spoluzakládal, usilovali o stavbu pomníku sedm let. Čtvrt milionu na pokrytí nákladů složili lidé ve veřejné sbírce. Křižovatka na nábřeží kapitána Jaroše, jedna z nejnebezpečnějších v Praze, prošla loni rekonstrukcí.
„Od chvíle, kdy Honza Bouchal zemřel, se mnohé změnilo. Loni se podařilo prosadit rekonstrukci křižovatky, kde došlo k tragické nehodě. Počet cyklistů v ulicích každým rokem roste. A iniciativa, kterou Honza spoluzakládal, se stala výrazným hráčem na poli dopravy a kultivace veřejného prostoru,“ uvedla mluvčí Auto*Matu Tereza Vohryzková.
Připomněla také, že iniciativu v současnosti podporují tisíce lidí. „Pomník symbolizuje význam Honzova odkazu pro proměnu Prahy v lepší místo pro život. Lesknoucí vertikála sloupu s kolem pomůže rozsvítit tohle trochu temné místo a svým způsobem ho polidštit,” dodala Vohryzková.
Sloup k výrobě pomníku darovala Kooperativa Uhlířské Janovice. Kolo věnoval Bajkazyl, bezplatně jej opískovala firma Štěrba a instalaci provedlo Eltodo. Také sochař Krištof Kintera pracoval bez nároku na honorář. Na výrobě sloupu se podíleli Richard Wiesner, Anna Bürgermeisterová a Rastislav Juhás.
Na materiál, postříbření sloupu, jeho dopravu do Prahy a produkční náklady se složili lidé ve veřejné sbírce. Během několika týdnů se sešlo téměř tři sta tisíc korun. Dílo v hodnotě více než milion korun nyní přejde do majetku a správy Galerie hlavního města Prahy.
„Socha, umístěná na extrémně frekventovaném místě, je signálem k zamyšlení nad způsoby a bezpečností našeho pohybu krajinou. Na vysoký sloup veřejného osvětlení, který stojí přesně vedle místa nehody, jsem umístil kolo, které po sloupu míří k nebi,“ popsal návrh pomníku sochař Krištof Kintera.
„Celý sloup, včetně bicyklu a svítidel, pokrývá plátkové stříbro, aby celá skulptura působila jako monumentální, lehce nadpozemsky nepatřičný šperk. Kolo i svítidla jsou umístěny na otočném mechanismu, tak aby je vítr čas od času roztočil,“ doplnil Krištof Kintera.
Návrh vybírala porota už před sedmi lety. Jedním z jejích členů byl dokumentarista Martin Mareček. „Mám ohromnou radost, že se vše nakonec povedlo dotáhnout a křehkou radost z toho, že v Praze zůstane malá připomínka Pupa, jak říkali Honzovi všichni, kdo ho znali,“ říká.
Důležité je podle něj také to, že se v Praze neobjeví další klasický truchlivý pomník, ale jiskřivé gesto současného umění, na které jsme se společně složili. „Taková realizace je dobrou inspirací pro další obyvatele a jejich snahy o oživení třeba jen nejbližšího sousedství,“ uzavřel Mareček, režisér úspěšného filmu Auto*Mat, který zachycuje Jana Bouchala i okolnosti jeho smrti.