Nejkrásnější láskyplné scény
František KostlánLiteratura a umění jsou schopny vyplavit na viditelný povrch něco z hlubin nás samých - nejklasičtějším příkladem jsou prožitky lásky.
Nebojte se, nehovořím o svých láskyplných scénách. A že jich bylo! Chci vám přiblížit láskyplné okamžiky, které ty vaše odrážejí jako v zrcadle. Umění těla i ducha. A jako bonus vám k tomu přibalím básničky, které pro změnu odrážejí pocity moje.
Nejen milostné obrazy
Láskyplnost. V životě. V umění, ve filmu, poezii, tanci... Ve sportu! Tím souslovím nejspíš většinou pomyslíme na scénu milostnou, i když představit si pod ním lze situace, při nichž k sobě lidé mají blíže než s sebou všední den nese. Třeba otce s dětmi na výletu nebo setkání lidí, kteří k sobě cítí silné sympatie, lidí empatických, kteří mají společný silný prožitek, jsou plni porozumění, vstřícnosti.
LAMPIČKA
Lampičku jsme postavili na zem,
na stůl pelargonii ve váze,
dvě židle, slamník, dva lidé naze
Pod snítkou muškátu
jdeme po provaze
Na zádech nám pučí křídla ptačí,
bez strachu kráčí po laně spáči,
voníš tak slastně, až je to k pláči
vznášíme se spolu
ve znamení dračím
Muškát, drak a židle se slamníkem,
cherubín tlumočí se slovníkem
Lampička svítí kus pod rovníkem
tvých prsou a boků,
plodným fíkovníkem
Saurova Krvavá svatba
Mohl bych si třeba vycucat z prstu, že jsem náhodou narazil na nějakou divadelní hru, knihu, hudbu či film, která/který ve mně otevřel/a onen podivuhodný svět láskyplnosti, kratičkých okamžiků, pro něž stojí za to žít. Jenže ono to začíná dříve, někde u maminkovského miminkovského objímání. Kdo to v sobě nemá, otevírá se mu totéž či podobné pomocí umění o to tížeji.
Měl jsem, samosebou, první, platonickou lásku, jež mi z láskyplného hlediska přinesla mnohem víc než pozdější víry vášně.
Pestrost láskyplnosti spočívá nejen v lásce, ale i v oné plnosti, která postihuje širokospektrý záběr, což ve vztahu k umění zároveň vyvolává pochybnosti. Dají se vůbec emoce, cit či pocit spřízněnosti nějak přesvědčivě a pravdivě vyslovit? A dají se recitovat beze slov, obrazem, pohybem? Dá se hovořit tancem, tělem? Dá se naslouchat zrakem? A pokud ano, jsme schopni vnímat, jak je to myšleno? Odpověď na to nemám, je však faktem, že na mě v životě velmi silně působily i láskyplné scény vyjádřené umělecky.
Nejkrásnější milostnou scénu jsem viděl ve filmu Bodas de sangre (Krvavá svatba), který podle stejnojmenného dramatu Federica Garcíi Lorcy natočil v roce 1980 vynikající španělský režisér Carlos Saura. V ukázce se dva zamilovaní v myšlenkách „loučí“ před její svatbou s jiným. Tanečnice Cristina Hoyos a tanečník Antonio Gades, i jindy jedineční, předvedli v „milostné scéně na dálku“ neopakovatelný odraz. Gades navíc jako choreograf posunul (nejen) tímto filmem hranice možného na generace dopředu. Přesvědčit se můžete tady:
Ukázka z filmu Bodas de sangre.
Pro mnohé láskyplnosti lačné je jistě překvapením, že v této scéně jde v prvé řadě o lásku, takovou tu jindy s falešným patosem vzývanou, protože jinak to kýčaři ani neumějí. U Saury však hledím na milostnou scénu, která ve mně zvučí lásku moji, ten krásný pocit, jenž zahrnuje celou osobnost, včetně milování. Nikoli tedy milování plus to další, nýbrž vše v jednom, jež povznáší to nejkrásnější v nás.
Sex tu netrčí z děje jak špinavá ponožka z chlupaté nohy, není pornografickým mechanismem, ale jedním z vrcholů (nikoli vrchol sám o sobě) člověkem dosažitelného v lásce, té opravdové, vášnivé, něžné, nedávající spát, plodící život i smrtící.
NÁDECH
Mé křehké spánky
svíráš v jemných perutích
konečky cítí
Zpíváš na břehu
mého uvědomění
Sama a sebe
Stromy dokola
podávají si ruce
cítí tvé srdce
Vzduch jde hladinou
rákosí kývá vánkem
kořeny tonou
Flétna z rákosu
hraje tóny tajemství
rybí oči spí
Nadechl jsem se
pod hladinou sluneční
tvého úsměvu
Kraso-krasobruslení
Sportovával jsem, kdysi, házenou hrál závodně, atletiku, sportovní gymnastiku, fotbal či basket provozoval aktivně. Ale nejkrásnější sportovní zážitek jsem měl z krasobruslení. V roce 1984 jsem se zájmem sledoval zimní olympijské hry z tehdy ještě jugoslávského Sarajeva. A v tancích na ledě zde krasobluslařka Jayne Torvill a krasobruslař Christopher Dean předvedli zázrak.
Zázrakem mohl být proto, že daleko přesahoval pouhý sportovní zážitek svou láskyplností. A to jednak hudbou na niž tancovali - Bolero Maurice Ravela, jednak choreografií, a dále jejím mistrovským provedením.
Tento taneční pár porušil hned několik pravidel, přesto dostal od všech rozhodčích nejvyšší známku - šestku. Viděl jsem postupem času hodně krásných tanců na ledě, ale Bolero žádný z nich dodnes nepřekonal.
ANDĚL
Vzal jsem sněhovou vločku
mezi palce a ukazováčky
a rozlomil ji vedví
Vyklubal se z ní anděl.
Rozlepil oči, otřepal křídla
Ostýchavě mě zkoumal
nevyzpytatelným pohledem
... a vydal se vzhůru k měsíci
Tam, kde končí stratosféra,
na přelomu hladiny
mezi zemí a vesmírem
se ohlédl
Gatlifův otisk na plátně
Zatím žádný filmový režisér mě svým dílem neoslovil tolik, jako Tony Gatlif. Viděl jsem od něj několik filmů a všechny řadím ke světové špičce. Milovníkům amerických „špičkových filmů“ se omlouvám, ale ty - až na zářné výjimky - neřadím ke špičce žádné. Americké filmy ztvárňují dobré příběhy, často se skvělými hereckými výkony, ale chybí jim, co, krom jiných, mají filmy Tonyho Gatlifa (či Carlose Saury) - něco z hlubin nás samých, co samo vyplave na povrch, vzýváno živým otiskem na plátně.
Často bolestivá, zprvu tajemná, neuchopitelná, ale přece součást nás samých. Schopnost jít na dřeň - lásky, nenávisti, vášně, pocit plného života s tím spojený - to jsou přednosti umění Tonyho Gatlifa. Jedním z nejniternějších Gatlifových snímků je Transylvania. Hlavní hrdinka Zingarina, kterou ztvárnila vynikající a krásná Asia Argento, prožívá vysněnou, v jediném okamžiku však zklamanou, neopětovanou lásku. Úchvatná lásky a zhrzenostiplná scéna se odehrává během místní slavnosti. Konečná část této scény je zde:
ALE SEN
Zvolna
Ale
Napjatě
Zvědavě
S očekáváním
Dychtivě
strkám dlaň do vody rybníka
až po čáru života
Na její hranici svírám dlaň v pěst
a mačkám mozoly
Hladinu
Přelom mezi smrtí a životem
Zvolna
Ale sen
Multikulturalismus
Ale abych také dal jiný příklad než scény milostné. Gatlif ve svém filmu Swing (http://www.sms.cz/film/swing-2002) vypráví příběh platonické lásky dvou dětí, Maxe, francouzského bílého desetiletého chlapce, a Swing - romské dívky, která žila v kolonii z obytných přívěsů místních Romů - Manušů. Max se se Swing seznámil při svých návštěvách virtuózního kytaristy Miralda, hrajícího cigánský swing (gypsyjazz), kterého obdivoval a u nějž se začal učit na kytaru. Děj se odehrává v kterémsi alsaském městečku, kde se střetává několik kultur - místní bílí, Romové, Arabové, Židi, Turci, Indové...
A neznám nikoho onačejšího než Gatlifa, kdo by uměl lépe pojmout láskyplnou scénu lidí různých kultur. Ano, jde o onen multikulturalismus, který je dle různých ideologů neuskutečnitelný, který však nebere na žádné ideologie ohled a uskutečňuje se jim navzdory. Ukázka začíná částí židovské písně Tumbalalajka a volně přechází do písně míru.
A tím pro dnešek končím, odcházím do říše Hypnosovy, doufaje v láskyplný sen.