Fiala zahájil nový akademický rok. Jaké jsou vaše plány, táže se ho opozice

Vratislav Dostál

Ministr školství Petr Fiala v pondělí s premiérem Petrem Nečasem slavnostně zahájili nový akademický rok na českých vysokých školách. ČSSD při této příležitosti Fialu vyzvala, aby veřejnosti sdělil svou vizi budoucnosti vysokého školství.

Za přítomnosti premiéra Petra Nečase, ministra školství Petra Fialy, pražského primátora Bohuslava Svobody, rektorů a zástupců akademických obcí českých vysokých škol byl v pondělí v Aule České zemědělské univerzity v Praze slavnostně zahájen akademický rok 2012/2013 vysokých škol v České republice.

Stínový ministr školství Marcel Chládek z ČSSD při této příležitosti Fialu vyzval, aby veřejnosti sdělil své plány týkající se budoucnosti českého vysokého školství. Petr Nečas v této souvislosti při slavnostním zahájení nového akademického roku zdůraznil, že by vláda reformní novelu o vysokých školách měla na stůl dostat do konce tohoto roku.

×
Diskuse
JJ
October 1, 2012 v 19.54
„Provedení reformních kroků, které jsou před námi, není tedy produktem ideové představy o tom, že je za každou cenu potřeba reformovat, ale výsledkem poznání, že změny jsou nutným předpokladem k tomu, aby se vysoké školy mohly dále rozvíjet, zlepšovat kvalitu svých činností a také obstát v mezinárodní konkurenci,“
Trochu mi to připomíná závěrečné zhodnocení výzkumu Víti Jakoubka ve filmu Vrať se do hrobu:"Valná většina naší mládeže má již pevně vytvořený hodnotový systém, existuje však alespoň 50 %, kteří svůj systém teprve hledají..."
Co proboha znamená "obstát v mezinárodní konkurenci"? Způsobit kvalitou svých produktů krach MIT a převzít jej? To je výzva pro VUT jak dělaná...
October 2, 2012 v 7.26
Jiří Janeček
Trošku jsem se v oboru řízení vysokých škol vysokých škol pohyboval a souhlasím s Vámi v tom, že není úplně jednoduché poměřovat konkurenceschopnost různých vysokých škol a to zřejmě ani na národní, natož na evropské, či světové úrovni.
Díky taky za použití slova produkt, budu teď muset přemýšlet, zda (a jak moc) se liší marketing na trzích produktů a služeb (univerzity myslím nabízí oboje).
Ale skutečně s Vámi souhlasím v tom, že "obstát v mezinárodní konkurenci" by mělo znamenat, přežít co nejdéle. (Déle než MIT?:-).
Myslím, že základní vhled do problematiky by mohlo vnést studium projektů "OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost", zejména prioritní osy "Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj". Tam lze totiž dobře pozorovat, jaké nástroje jednotlivé vysoké školy používají k rozvoji své tržní dominance i zdůvodnění, proč by to mělo fungovat. (Např. zde: http://www.msmt.cz/file/22853)