Ve čtvrtek bude symbolicky zahájena letošní cyklistická sezóna
Vratislav DostálIniciativa Auto*Mat zve veřejnost na cyklistickou projížďku centrem Prahy. Účastníci akce ve společnosti podobně naladěných lidí tak březnovou jízdou, která se uskuteční tento čtvrtek, symbolicky zahájí letošní cyklistickou sezónu.
Iniciativa Auto*Mat zve veřejnost na projížďku Prahou, která symbolicky zahájí letošní cyklistickou sezónu. Akce se uskuteční ve čtvrtek. Podle organizátorů je sraz účastníků v 18 hodin na náměstí Jiřího z Poděbrad.
Účastníci podle iniciátorů akce pojedou pomalým tempem necelé dvě hodiny centrem Prahy, aby dojeli do hotelu Mosaic House na Karlově náměstí, jenž je držitelem v České republice populárního certifikátu Cyklisté vítáni.
Statistiky ukazují, že obliba jízdního kola pro dopravu po Praze rapidně rostě. Nárůst pohybů cyklistů v ulicích města mezi roky 2010 a 2011 dosahuje neuvěřitelných 46 %. Auto*Mat připomíná, že magistrát by měl reagovat na zájem obyvatel a dotvářet infrastrukturu pro jízdní kola a bezpečnost cyklistů zejména v centru, kde taková opatření zcela chybí.
„Rychlý nárůst počtu cest, které lidé vykonají po městě na jízdním kole, signalizuje, že i Pražané následují životní styl obyvatel nejvyspělejších evropských metropolí,“ uvedl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Podle něj je zřejmé, že posedávání v autě v dopravních zácpách a zamořování okolí přestává být normou. „Naopak rychlý a nezávislý pohyb ulicemi na kole je stále více populární,“ dodal Masare s tím, že podle zatím posledního průzkumu agentury GfK z roku 2010 používá jízdní kolo pro své cesty alespoň jednou týdně zhruba 140 tisíc Pražanů.
Iniciativa Auto*Mat nicméně upozorňuje, že tomuto trendu vůbec neodpovídají městské investice do cyklistické dopravy.
„Tunel Blanka letos spolyká 5,8 miliard. Náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek přitom seškrtal investice na výstavbu cyklistické infrastruktury z loňských 25 milionů korun na pouhých osm,“ vysvětlil dopravní odborník z iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.
Takovým tempem by se podle jeho slov magistrátní Koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020 podařilo naplnit někdy kolem roku 2100. „Španělská Sevilla zvládla podobný úkol v ekonomické recesi za tři roky. Nehledě k tomu, že snižování investic znamená při nárůstu počtu cyklistů hazardování s bezpečností Pražanů,“ dodal Filler.
Březnová cyklojízda bude předzvěstí Velké jarní cyklojízdy, která se letos koná pod záštitou radní hlavního města Prahy Aleksandry Udženije ve čtvrtek 19. dubna.
Stále populárnější společenská akce, oslavující svobodný pohyb na kole jako ideální formu individuální městské dopravy, na podzim přilákala na osm tisíc lidí.