Dobešovu reformu regionálního školství odmítá opozice, obce i experti
Vratislav DostálMinistr školství Josef Dobeš v pondělí představil detaily reformy regionálního školství. Spočívá ve změně financování škol, a to podle naplněnosti tříd. Podle kritiků je ale reforma chaotická.
Ministr školství Josef Dobeš v pondělí představil detaily reformy regionálního školství, která se má podle jeho slov sestávat ze tří hlavních pilířů: navýšení a narovnání platů učitelů, vytvoření zpětné vazby pro zjištění kvality vzdělávacího systému a zefektivnění celého vzdělávacího systému.
V některých obcích by pak kvůli úsporám mohl podle ministra školství zaniknout druhý stupeň základních škol. Z dalších škol by se pak mohly stát malotřídky, které by ale dostávaly víc peněz na výuku.
Rozdělování peněz mezi základní a střední školy podle zaplněnosti tříd by nakonec podle představ ministerstva školství mohlo vést ke slučování některých poloprázdných škol a ministerstvu přinést úspory v řádu miliard korun.
„Kategoricky chci vyloučit, že budou v malých městech rušeny malotřídky a že to dopadne na spádové školy," uvedl ministr na pondělní tiskové konferenci s tím, že by v případech, kdy jsou ve škole dobře obsazeny třídy prvního stupně a už méně třídy na druhém stupni, mohly ve vesnici zůstat pouze nižší ročníky a žáci vyšších by dojížděli do školy v sousední obci. „Budeme o tom se zřizovateli, tedy s obcemi a kraji, diskutovat," dodal Dobeš.
„Počty škol zůstanou stejné, budou se pouze měnit v některých místech, tam, kde to bude opodstatněné a objektivní, typy škol z plně organizovaných na školy jedna až pět (tříd), popřípadě klasické malotřídky, které budou mít výraznější finanční podporu pro zajištění výuky," upřesnil pak pro ČT24 náměstek ministra školství Ladislav Němec.