Čtení o rasismu a jiných hovadstvech

Jiří Silný

Dvě novější a jedna starší kniha vypráví o strachu a o nenávisti, která hledá svůj cíl a také o odvaze k důstojnému životu.

Hojně četný román Umberta Ecca Pražský hřbitov přesvědčivě ukazuje, jak snadno zaměnitelné jsou skupiny, které se někdo rozhodne démonizovat. Protagonista knihy, Simone Simonini, prý jediná vymyšlená postava knihy, nabízí své schopnosti falšování dokumentů a falšování skutečnosti podle okolností pro boj proti Židům, proti jezuitům nebo proti svobodným zednářům, jak se to právě hodí, nebo podle toho kdo víc zaplatí. Simoniniho srdce přece jen nejvíc tepe nenávistí k Židům a nakonec se to povedlo — Protokoly sionských mudrců začaly šířit jed.

Líní, špinaví, hloupí, brutální a krutí, nevzdělaní, zvrhlí, náchylní k alkoholu a drogám, sexuálně náruživí, vychytralí a lstiví, lháři a zbabělci — to jsou vlastnosti, které si ti, kdo se nedopracovali jiné identity a důstojnosti, než toho, že patří k nějaké tlupě, promítají do příslušníků libovolné jiné skupiny, která se právě naskytne. Vůbec nezáleží na tom, jestli jsou to zrovna Židé, Romové, Afričané, Indiáni, Eskymáci, Ukrajinci, homosexuálové, nezaměstnaní nebo bezdomovci. Jde jen o to, nalézt někoho koho lze ponižovat za účelem vlastního povýšení. Koho lze děsit za účelem překonání vlastní úzkosti. Úzkost se lépe snáší, když se promění v nenávist.

Aby projevům nenávisti nebránily nějaké přirozené nebo naučené ohledy, právě proto je třeba z budoucího cíle agrese udělat ve vlastní mysli nelidskou zrůdu, která zaslouží jakýkoli trest. Válečná a nenávistně populistická propaganda toho dovede umně využívat.

×
Diskuse
January 10, 2012 v 18.03
Kdo chce, může se přesvědčit (třeba z historie), jak snadné je proměnit se z příslušníka většiny na příslušníka menšiny, z příslušníka nadřazené skupiny v příslušníka utlačované skupiny a obráceně. Děje se to při územních přesunech, přesunech hranic, při různých dějinných událostech a zvratech, takže nikdo z nás si teoreticky nemůže být jist, že v budoucnu nebude za nějakých okolností kvůli něčemu démonizován. Proto bychom ani my neměli démonizovat a přisuzovat různým lidem stejné vlastnosti.
Někdy se dokonce stává v jednu chvíli na jednom místě, že táž skupina je jedněmi démonizovaná, zatímco jinými je nadřazovaná. Jsou na to prostě různé náhledy. Občas může pro nic za nic dojít mezi lidmi i k nedorozumění - jeden člověk se třeba záměrně snaží nevšímat si odlišnosti druhého, aby ho neurazil, zatímco ten druhý se urazí právě kvůli tomu, že si jeho odlišnosti nevšiml. Můj syn měl v dětství vlasy zlatě mrkvové barvy. Když se narodil, považovala jsem to za něco zvláštního a obdivuhodného. Pak mě uzemnila babička, která byla ještě ze staré školy (ryšaví lidé se kdysi démonizovali): Nic s z toho nedělej, že dítě je zrzavé, hlavně, že je zdravé.
V minulých dobách se často démonizovaly určité skupiny, aniž si lidé byli vědomi, čeho se tím dopouštějí. Ale dnes už by to nikdo dělat nemusel.