Vládní reformy mají lidem vysvětlit reklamní agentury
Hana HolcnerováSmysl vládních reforem se podle informací deníku Právo pokusí občanům vyložit odborníci na komunikaci. Bude-li kampaň dlouhodobá, mohou na ni být ze státního rozpočtu vynaloženy i stovky milionů korun.
Odpor veřejnosti vůči reformám mají zmírnit vládou najaté agentury. Jejich úkolem má být vysvětlení reformních kroků coby nezbytných aktů pro ozdravení české ekonomiky. Vláda doufá, že ze státního rozpočtu placení odborníci na komunikaci pochodí u veřejnosti lépe než ona. Informuje o tom server Novinky.cz.
Premiér Petr Nečas (ODS) nedávno přiznal: „Komunikace se určitě musí zlepšit, to je jeden z našich velkých hříchů.“ Zatím nepotvrdil, zda si nyní vláda najme na vysvětlování reforem reklamní a marketingové agentury, ale mezi odborníky na komunikaci se to považuje téměř za hotovou věc.
„Určitě je naší povinností zlepšit komunikaci modernizačních reforem a budeme o tom velice intenzívně jednat, zvláště v souvislosti se zdravotní a důchodovou reformou,“ odpověděl v úterý Nečas na otázku Práva, zda vláda uvažuje o zapojení agentur do kampaně. „Neříkám, jestli to bude nějaká agentura nebo využijeme jiný způsob,“ dodal premiér.
„Vím, že je tady zájem se na to podívat, že si vládní sféra dělá nějakou rešerši, s kým by se to dalo dělat, ale zatím to není nic oficiálního, žádná soutěž nebyla vypsaná,“ řekl Právu ředitel agentury Ewing Public Relations Jiří Hrabovský. Jeho agentura úspěšně pomáhala Lékařskému odborovému klubu v kampani „Děkujeme, odcházíme“.
Politolog Jiří Pehe řekl Právu, že pokud vláda sama neumí vysvětlit smysl svých reforem, tak to za ni žádná agentura neudělá. A dodal, že se obává, že v českém prostředí je každá taková iniciativa jen formou korupce. „Většina občanů reformám docela dobře rozumí a prostě je nechtějí. Nemyslím, že problém je v komunikaci, ale v arogantním chování vlády,“ řekl Pehe Právu.
Naopak ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek podle Práva uvažuje, že smlouvu s nějakou marketingovou agenturou uzavře. „Mělo by jít případně o vysvětlení toho, co konkrétně reformy obsahují a jak se lidí dotknou,“ popsal Právu.
Psycholog Karel Humhal se domnívá, že se politici zatím uchylují jen k prázdným výrokům. „Pokud by dali lidem podrobné informace, mohli by část z nich přesvědčit o správnosti svých kroků,“ řekl Humhal Právu.
Podle Hrabovského se může cena takové kampaně pohybovat v řádu desetitisíců až stovek miliónů.
„Pokud by se omezila na psaní textu pro nějaké brožurky a podklady pro média, tak to mohou být deseti tisíce až statisíce. Pokud by měla kampaň trvat půl roku nebo rok, byla by rozsáhlá a kompletní, včetně využití všech moderních komunikačních prvků, může stát i stovky miliónů,“ odhaduje Hrabovský.
Česká vláda se už v minulosti o vysvětlování svých záměrů odborníky pokusila. Pro kampaň na podporu výstavby amerického radaru v Brdech najala PR agenturu a jmenovala zmocněnce pro výstavbu amerického radaru, někdejšího mluvčího Václava Klause Tomáše Klvaňu. Ani peníze vydané na tuto kampaň odpor veřejnosti nezlomily.