Operátoři data o zákaznících uchovávat nemají, řekl Ústavní soud
Dušan RadovanovičÚstavní soud zrušil povinnost operátorů a poskytovatelů internetu uchovávat data o chování svých zákazníků minimálně půl roku. Podle kritiků nadužívala tyto informace policie a pro marketing je zneužívali i operátoři.
Ústavní soud ve čtvrtek rozhodl o tom, že mobilní operátoři a poskytovatelé internetu v České republice nebudou muset archivovat data o tom, kdo, kdy, kde a s kým telefonoval ani na co se díval na internetu.
Operátoři museli dosud podle zákona uchovávat nejméně šest měsíců údaje o veškeré telefonní a faxové komunikaci včetně času a čísel volajícího a volaného, dále údaje o textových zprávách, e-mailové komunikaci, návštěvách webových stránek a využívání některých internetových služeb.
Informace od operátorů si mohla policie vyžádat a obešla se přitom dokonce bez soudního povolení. Policie dosud údaje operátorů hodně využívala, sloužily jí ovšem i při hledání pohřešovaných osob. Kritici však upozorňovali na to, že policejní složky tuto možnost nadužívají. Evropská směrnice, na jejímž základě úprava vznikla, totiž počítala s tím, že se dat bude využívat jen v případě závažné trestné činnosti.
Podle Ústavního soudu se tato praktika týká příliš velkého počtu lidí, a je proto třeba stanovit velmi přísná měřítka. „Dále je třeba napadené úpravě vytknout, že dotčení jednotlivci nedisponují dostatečnými zárukami proti riziku zneužití údajů a svévole," uvedla v nálezu soudkyně zpravodajka Eliška Wagnerová.
Spornou právní úpravu napadlo loni 51 poslanců. „Je to další potvrzení správnosti našeho dlouhodobého úsilí zajistit občanům ochranu osobní integrity. Ani evropský boj proti terorismu nesmí vést k nekontrolovatelným zásahům do soukromí lidí," uvedl jeden z předkladatelů stížnosti Marek Benda.
Ústavní soud zároveň zpochybnil právo operátorů a poskytovatelů internetu shromažďovat data zákazníků i pro svoji potřebu, jakou je marketing či vymáhání pohledávek. „Nejsou striktně vymezena práva a povinnosti, rozsah uchovávaných údajů, doba a způsob uchovávání, stejně jako nejsou blíže konkretizovány požadavky na jejich zabezpečení a kontrolní mechanismy," stojí v nálezu Ústavního soudu.
Operátoři však podle svých slov rozhodnutí soudu vítají. „Zákazníci nebudou mít pocit, že je jejich operátor sleduje na každém kroku, a společnost ušetří finanční prostředky, čas, ale i místo v datovém poli,“ uvedl mluvčí společnosti Telefónica 02 Martin Žabka.