Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Němečtí strojvůdci vstoupí do časově neomezené stávky

ČTK, Petr Jedlička

Členové německého odborového svazu strojvůdců se rozhodli využít nejsilnější nátlakový prostředek, jaký má odborové hnutí k dispozici. Stávka začne již tento týden a má donutit soukromé dopravce, aby platili zaměstnancům stejně jako Německé dráhy.

Členové německého odborového svazu strojvůdců GDL se v interním hlasování vyslovili pro časově neomezené stávky za dosažení jednotných podmínek u všech železničních dopravců v Německu. Kdy se nové protesty na dráze uskuteční, není ještě známo, možná ale už tento týden. Češi plánující v příštích dnech a týdnech cestu vlakem do Německa nebo z něj by tak měli počítat s možnými komplikacemi.

Předák GDL Claus Weselsky v pondělí oznámil, že strojvůdci svůj pracovní boj brzy rozšíří, pokud nedostanou od zaměstnavatelů lepší nabídku. Nově by se měli přidat i strojvůdci nákladních vlaků. V německých médiích se vedly dohady, že další stávka by mohla německé železnice ochromit již v úterý. To však Weselsky podle agentury DPA popřel.

Cestující se podle něj mají připravit na opětovné výpadky a zpoždění vlaků během tohoto týdne. „Existuje dostatek důvodů dál bojovat za naše společně rozvíjené cíle i pomocí delších stávek,“ prohlásil šéf GDL.

Němečtí strojvůdci stávkovali v posledních dvou týdnech už třikrát, nejvýše ale tři hodiny denně. Žádný posun v jednání mezi odboráři a zaměstnavateli to však nepřineslo. Protesty způsobily pokaždé i zpoždění několika dálkových spojů s Českou republikou.

Podle Weselského se pro časově neomezené stávky vyslovilo 92 procent členů GDL zaměstnaných u celostátního dopravce Deutsche Bahn (DB) a 96 procent působících u soukromých železničních společností. Do ankety se zapojilo 81 procent členů svazu.

Odboráři požadují, aby se platové a pracovní podmínky všech 26 tisíc strojvůdců v zemi sjednotily na úrovni, kterou poskytují DB. Strojvůdci u soukromých dopravců totiž v průměru pobírají o 30 procent nižší platy. Jednání mezi GDL a železničními společnostmi jsou v současnosti zablokovaná. Odboráři poslední návrh zaměstnavatelů označili za „nestoudnost“, soukromí dopravci zase odmítají dál s GDL vyjednávat.