Komunitní rádia, hlas těch, co nejsou slyšet
Kateřina KalistováUkotvení neziskových médií do českého právního řádu by bylo bezesporu významným počinem. Vysílání by se rozšířilo o tzv. třetí sektor - sektor neziskových - komunitních médií.
Ukotvení neziskových médií do českého právního řádu by bylo bezesporu významným počinem, a to i s ohledem na trvající politické diskuse nad smysluplností existence veřejné služby. Nový typ médií by přepsal mnoho let fungující duální systém, kdy vedle sebe existují média veřejné služby a komerční média. Vysílání by se rozšířilo o tzv. třetí sektor — sektor neziskových (komunitních) médií.
Základním předpokladem vzniku neziskových médií je existence vyspělé demokracie. V zemích s delší demokratickou tradicí jsou média tohoto typu poměrně dobře etablována. Velmi opatrné krůčky k jejich podpoře lze v poslední době spatřovat i v postkomunistických zemích. Je možné předpokládat, že i Česká republika je po dvaceti letech svobody připravena komunitní média do stávajícího systému vysílání úspěšně začlenit. Úspěch neziskových médií je, bez ohledu na právní úpravu, možný skutečně pouze v zemích s vyspělou demokracií a zejména sebevědomou občanskou společností.
Nezisková (komunitní) média jsou v mnoha zemích nástrojem napomáhajícím k sociální inkluzi, což může být v České republice, která čelí narůstajícím problémům se sociálním vyloučením, významným přínosem. Přímé náklady na sociální vyloučení stojí v současné době cca 20 miliard Kč ročně, takže i dotace pro tato média z veřejných zdrojů mohou být vnímána jako dobrá investice.
Diskuse o neziskových médiích probíhají současně v mnoha evropských zemích. O komunitních rádiích se debatovalo i na nedávném (podzim 2010) setkání Evropské platformy regulačních orgánů. Podařilo se zde formulovat základní atributy neziskových rádií.
Neziskovost a reklama
Základním předpokladem existence komunitních rádií je neziskovost. Finanční prospěch tedy není a nemůže být důvodem pro jejich vznik. Toto vymezení však neznamená automaticky nepřítomnost reklamy. Zařazování reklamy je velmi citlivou otázkou. Nejedná se však pouze o reklamu ve smyslu zákona o vysílání, ale je nutno sem zahrnout i sponzorské vzkazy. V současné době se jako lepší řešení v praxi jeví úplný zákaz obchodních sdělení. V některých zemích, kde je umisťování reklamy povoleno, některé subjekty samy od vysílání reklam ustupují. Případné zisky jsou však ve všech státech, kde je reklama povolena, investovány zpět do činnosti rádia. Prostor pro reklamu je také přesně vymezený, zpravidla určitým procentem z denního vysílacího času. Cílová skupina posluchačů je omezena velikostí menšiny, které je vysílání určeno.
Různorodost finančních zdrojů
Na rozdíl od komerčních rádií nemohou rádia nezisková záviset pouze na případných příjmech z reklamy. Jejich financování je tradičně založeno na vícezdrojovém financování. Nejsou to pouze různé veřejné instituce, kde se mohou nezisková rádia ucházet o granty, ale nemalé položky tvoří příspěvky sponzorů či členské příspěvky nebo zisky z různých živých představení, například z koncertů. Největším přínosem pro financování neziskových rádií je činnost dobrovolníků. Místní úřady často nabízejí pomoc ve formě zajištění technického zázemí.