NERV: Učitelům by stačilo bakalářské vzdělání a pedagogický kurz

ČTK, Vratislav Dostál

Národní ekonomická rada vlády chce vládě navrhnout, aby učitelům stačilo jen bakalářské vzdělání a pedagogický kurz. Podle Jiřího Havla z ČSSD by to byla cesta do rozvojových zemí.

Národní ekonomická rada vlády (NERV) chce vládě navrhnout, aby učitelům stačilo jen bakalářské vzdělání a pedagogický kurz. Zástupci rady to uvedli na pondělním semináři s tím, že za katedry by mělo zamířit víc odborníků z praxe.

Ministr školství Josef Dobeš z Věcí veřejných přitom podporuje kvalifikované kantory s magisterským titulem, ti dostali letos přidáno. NERV současně navrhuje, že by se měla povinná výuka jazyků omezit jen na angličtinu, ostatní jazyky by byly volitelné.

Podle europoslance sociálních demokratů Jiřího Havla jde o velice subtilní odborný problém, nicméně jednoznačně odmítá, aby kantorům stačilo k výkonu jejich povolání pouhé bakalářské vzdělání.

„Neměli by učit ti, kteří nemají vysokoškolské magisterské vzdělání. V opačném případě by to byla cesta do rozvojových zemí,“ uvedl Havel pro Deník Referendum.

Podle Havla by současně mělo dojít ke změnám takovým směrem, aby se do školství dostalo více odborníků s vysokoškolským, avšak nepedagogickým vzděláním.

„Například člověku, který vystudoval matematiku na matematicko-fyzikální fakultě by mělo být umožněno učit. Pedagogický kurz či několikasemestrální pedagogické minimum by mu mělo stačit k výkonu učitelského povolání. Nyní tomu tak není, neboť nemá vystudovanou pedagogickou fakultu,“ řekl Jiří Havel s tím, že právě v tomto ohledu by mělo dojít k liberalizaci poměrů.

„Vazba mezi skutečnou kvalitou učitele a jeho formálním vzděláváním je malá," řekl v pondělí novinářům s odkazem na zahraniční studie Daniel Münich, který je podepsán pod materiálem NERV ke školství.

Magisterské vzdělání je prý nezbytné pouze u učitelů na 1. stupni základních škol, ředitelů škol a odborných pedagogů. Ostatním vyučujícím by prý stačily krátké pedagogické kurzy jako nástavba bakalářského studia jakéhokoliv směru, tedy nejenom pedagogiky. To by prý mělo za katedry přivést více odborníků z praxe. Více praktické výuky by však během studia měli absolvovat i posluchači pedagogických fakult.

„Já bych ne úplně snižoval laťku," reagoval na závěry NERV ministr školství Josef Dobeš. Ten naopak od letošního ledna přidal kvalifikovaným učitelům 2,1 miliardy na platy, což mělo ostatní pedagogy motivovat k dodělání vzdělání. S návrhem posílit praktické vyučování na pedagogických fakultách ale souhlasí.

„Povinnou výuku jazyků omezit na angličtinu a ušetřený čas věnovat formování dovedností," doporučil dále NERV s tím, že ve zbylém čase by se měli kantoři zaměřit na vzdělávání v matematice, ekonomii a financích. Ostatní jazyky by pak měly být volitelné. „Angličtina je celosvětově uznávaný jazyk," uznal Dobeš s tím, že angličtina beztak hraje mezi žáky prim už nyní.

Materiál NERV neobsahuje výslovně požadavek na zvýšení výdajů na školství, odborníci se shodli, že se musí zvýšit především efektivita vzdělávání.