Fandím Němcům
Patrik EichlerAutor jezdí vlakem často a rád. Zkušenosti mu napovídají, že nejbližší stávka by měla na železnici vypuknout pod hesly „Více zaměstnanců“, „Více lokomotiv“.
Na delší či kratší vzdálenosti jezdím vlakem několikrát týdně. Cestování je to rychlé. Přinejmenším na mých tratích je levnější než jízda autem nebo autobusem. Ve vlaku můžete napsat glosu o budoucnosti drah anebo si přečíst noviny. Mezi Prahou a Brnem mají v jídelních vozech třetinové slevy, takže se tam za levno můžete i najíst.
Můj vlak měl po dlouhé době zpoždění právě dnes — 35 minut. Staniční rozhlas oznámil, že vlak je opožděn z důvodu obratu lokomotivy od zpožděné soupravy. Mezinárodní vlak z Budapešti do Hamburku totiž mění v Praze lokomotivu. Dál ho táhne lokomotiva, která po ránu do Prahy přiváží soupravu z Německa. Vlaky z Německa dnes ale měly zpoždění kolem půl druhé hodiny, takže přijela pozdě i lokomotiva. Odtud tedy ono zpoždění.
Ve Vámi popisovaný den vyjela včas náhradní souprava z Prahy do Břeclavi za o dvě hodiny opožděný vlak z Německa (na jehož lokomotivu jste čekali). Na vlaky do Německa lze použít jen jeden typ lokomotivy a řekl bych, že jich je tak malý počet, že náhradní není a tady je Vaše kritika oprávněná.
Trať z Prahy do Děčína je dálkově řízena pouze ve dvou úsecích - Praha-Holešovice až Libčice nad Vltavou (z Prahy-Holešovic) a z Prackovic nad Labem do Děčína-Prostředního Žlebu (z ústeckého hlavního nádraží). Všechny zbylé stanice jsou řízeny vždy přímo z místa výpravčím. Systém dálkového řízení je efektivnější, dispečer má přehled o celé trati a provozu na ní.
Zabezpečovací zařízení je každé stanici jen jednoho typu a při jeho poruše se zabezpečuje jízda vlaků náhradními způsoby, které však dle druhu poruchy trvají podstatně déle (práci zařízení pak často nahrazuje člověk a pro jízdu jednoho vlaku je třeba uskutečnit řadu úkonů). Stanice, které jsou řízeny dálkově je možno při poruše ovládat na místě a výpravčí je na místo dopraven.