Poznámka k šumavskému národnímu parku z Pražského hradu
Alena ZemančíkováVe sporu o nepřístupné přírodní rezervace stojí za to si připomenout, že máme i nepřístupné archeologické rezervace. Dokonce na nejexponovanějším místě českých dějin — na Pražském hradě. Otázka, zda zpřístupnit či ne, je věčnou otázkou konzumu, před níž stojíme neustále.
Měla jsem vzácnou příležitost podívat se do podzemí Pražského hradu, přesněji řečeno do prostor pod Třetím nádvořím a pod katedrálou. Je to úchvatný zážitek, alespoň pro toho, kdo v sobě cítí sounáležitost s počátky českého státu a křesťanství na jeho území. Podle zřetelných pozůstatků staveb s vysoce odborným, a přitom neformálním výkladem archeoložky Jany Maříkové-Kubkové si člověk docela snadno představí románskou Prahu, kdy Pražský hrad sestával ze dvou částí na dvou ostrožnách, rozdělených hlubokou roklí. Všude stály domy a malé opukové kostelíky, urbanistické centrum bylo na té straně rokle, kde dnes stojí bazilika sv. Jiří, protilehlá část s legendárním vrcholem zvaným Žiži, kultovním to místem předkřesťanských dějin Pražského hradu, je dnes zastavěna zejména katedrálou svatého Víta. Člověk si také připomene všudypřítomné meze lidského poznání — například nad pozůstatky poměrně velkého kostela, jehož podlaha z velkých kamenných kvádrů se poněkud propadá, nejspíš do navážky zmíněné rokle, která byla v době jeho stavby ve dvanáctém století už zasypána. Dodnes nevíme, komu byl kostel zasvěcen, o zasvěcení sv. Bartoloměji jsou důvodné pochybnosti (byť je tak kostel uváděn), o jiném nemáme žádné písemné zprávy.
Archeologické lokality jsou překryty dlažbou III. nádvoří, na fotografiích můžeme vidět neuvěřitelný stavební ruch na Hradě v době, kdy architekt Jože Plečnik přestavoval zanedbané, ale malebné místo na reprezentativní sídlo prezidenta nové Československé republiky. Archeologické práce tehdy musely probíhat velice rychle a hodně záleželo na tom, aby byly vedeny s nejvyšší odbornou zodpovědností. Což se podařilo zajistit, a archeologie Pražského hradu té doby je spojena se jmény až oslnivých osobností. Mezi nimi byl i emigrant z Haliče Ivan Borkovský, jehož osobní příběh by stál i za dramatické zpracování: do Československa utekl před Rudou armádou v roce 1918, zde vystudoval a nastoupil na Pražský hrad do archeologického týmu, v němž záhy vynikl něčím, co nelze nazvat jinak než talent. S intuicí, která ve vědě nemusí být samozřejmostí, dokázal vystihnout a interpretovat jedinečné nálezy — například stavbu prvního kostela Panny Marie na Pražském hradě, který zde postavil kníže Bořivoj kolem roku 885. Dostal se několikrát do potíží i přímého ohrožení totalitními režimy — nacistickým, po roce 1945 sovětským stalinským, který ho mínil deportovat jako jiné v Československu žijící Rusy (Borkovský byl nicméně Ukrajinec), v padesátých letech československým komunistickým. Zachránila ho vždy pomoc a vliv jeho vědeckých kolegů a přátel. Archeoložka Jana Maříková-Kubková říká, že součástí Borkovského archeologického talentu byl i fakt, že nebyl Čech, že měl odstup a nadhled nad českými národními mýty a zavedenými interpretacemi.