Poznámka k naději (Janu Skácelovi)

Ludvík Vaculík

Redakce Deníku Referendum pokračuje v projektu digitalizace textů původně publikovaných v časopise Obsah, který vydával v osmdesátých letech minulého století Ludvík Vaculík.

Velice nerad, vždycky když o tu myšlenku zavadím, velice nerad načínám, a tak ani nedokončuju nikdy pochyby o tom, zda literatura (česká) měla a ještě spíš zda má ten význam, jaký si často přičítá. Je pravda, že tvorba na tvorbu navazovala, směry a školy se poučovaly, ctily či káraly, že spisovatelé působili na současníky..., ale vždycky zas šlo o lidi, kteří psali či se k literatuře lichotili a četbou či aspoň knihou se zdobili. Ale co je do toho všem ostatním? Těm, kteří se bez psaní a často i bez učení obejdou, a nakonec mají všecky praktické záležitosti obce v rukou?

Vliv literatury, její důmysl a vtip, její velikost a sláva odehrávají se v úzkém kruhu osob, jež lze snadným chvatem vyřadit v mžiku ze všeho, i z psaní. Ona autonomnost tvorby, ona požadovaná svoboda, jíž bývá čas od času a místo od místa i dosahováno, zda to není potvrzení vlastně jejího nevlivu v obci? Když si odestřeme závoje sebeklamů, když si jdeme pro potvrzení vlivu, skončíme u aplikované literatury, jež je pouliční služkou jenom moci, která se ovšem bez ní snadno kdykoli obejde, když se jí nechce šminkovat se.

V březnu roku 1881, když umřel Jablonský, píše Sládek (dostávám se ke Skácelovi) Zeyerovi do Ruska: „Nyní umřel a Čechy jsou tichy, tupy měl by přec každý plakat nad jeho rakví. Ten národ náš je nevděčný a to je to nejhroznější..." Panebože, proč by měl každý zaplakat? Zač by národ měl básníkovi být vděčný, když to necítí? A dále Sládek dokonce píše, že „z té letargie může nás probudit jen útisk, krvavý útisk, snad bysme potom přišli k sobě". Ale to se velice mýlí! Ten se hrozně mýlí! Když útisk utiskne i literaturu, nemá už vůbec kdo se jí zastat, protože jediný, kdo literaturu chválí, pěstuje, zbožňuje a dělá jí pomníky, je sama literatura. „Nekamenujte proroky, neb pěvci jsou jak ptáci..." Mám podezření, že kdo toto řekl, sám psal, a čítal se tudíž k prorokům.

„Veřejnost je stále tak zařezaná a tupá jako vždy," praví Sládek v jiném dopise. Ale to je přeci trvalý stav, tak proč není uznán za normální? Ten vzdech udál se v době rozmachu literatury, kdy jeviště vidíme zalidněno postavami jako je ještě Neruda a Vrchlický, Arbes a Čech, ale už i Krásnohorská a Mrštíci... Jsme na prahu doby, kdy jeviště vskutku je tak bohatě zalidněno, že hlediště může být pozapomínáno: vždyť přijde Březina, Machar, Svobodová stále trvá Jirásek, nezapomínejme potom Neumann, Deml, Čapkové, k dlouhé roli dostaví se Šalda, a tito všichni s ostatními si vzájemně už vystačí k tvorbě i její kritice, k psaní i čtení, vydávání i odebírání, že vzniká mohutná a živá zrcadlová obec, jež si pak za Republiky už ani nemusí uvědomovat, že supluje ostatní občanstvo. Toto sympatické sebevědomí, budící dneska jenom hlavně stesky, rozkvétá na konci své vegetační doby kvítkem roztomile křehkým: Byl jsem jím potěšen, když jsem v Křiku koruny české (tak se dílo v původním rukopise jmenovalo) četl výpovědi tohoto rázu: s tímto názorem, činem, událostmi (fašismus, přepadení Polska) jsem se rázně vypořádal svým článkem v Kritickém měsíčníku.

Dobrá, tak se tedy smiřme s tím, že zpíváme jen pro sebe: přibude nám rozumu? Roku 1887, když nakladatel odmítl nové Zeyerovo dílo Roland, píše mu Sládek do Vodňan útěchu: „Jsi jedním z cílů dvěma třem pokolením, která přijdou a která Tě teprve dospějí a pochopí." Ta doba, uvědomil jsem si při četbě, je právě teď, hernajs! Měl bych ho znát a chápat, Zeyera, vzkazuje mi Sládek. Když tedy ne pro celou obec, aspoň literární měl by být pádnou veličinou: „Utvořil jsi svou vlastní dobu, předstihuje to, co jest, a jsa tak vysoko nad hladinou, v které se pohybuje nejen život náš, ale i literatura."

Šel jsem onehdy parkem pod Hradem, kde stojí mohutný Zeyerův pomník hrubě navršené balvany jeho díla skrývají jeskyň té útlé duše, nemocné obětavou ctižádostí rozdat se národu. Pohled na tento monument ve mně jiskrou propojil mou trvalou už nedůvěru s mou chvilkovou nadějí. Jaký to romanticky lítostný pohled na pomník, jejž tu postavila literatura sobě samé a on tu obstál vlastně pro svůj nevýznam a také proto, že při žádném rozšiřování silnic nevadil. To je pól mé skepse, již mi nikdo nevyvrátí.

Před mnoha lety, před poslední pohromou, ocitoval Jan Skácel v Hostu napohled bezdůvodně Sládkovu báseň Polní cestou. Teprv dodatečně pochopil jsem to jako upozornění na naději. Je ovšem taky naděje, to vím. Někdy se mě lehce dotkne. Ale i pak bývá už tak jemná nutná, že přechází téměř v beznaděj. S touto nadějí, když lepší nemám, Skácelovi vracím:

...Kdo tu bude u vás stát,

kdo vás bude míti rád,

kdo k vám přijde, rodné brázdy,

zaorat?...

(Publikováno v samizdatovém časopise Obsah, ročník 2, číslo 1, leden 1982.)