Finští publicisté se přou, jak vnímat únos maskota McDonald's
Petr JedličkaV Finsku došlo před časem k nezvyklému aktivisticko-uměleckému počinu, nad jehož hodnocením se komentátoři dosud sváří — krádeži maskota známého globálního řetězce, pojaté v teroristické estetice, ale podložené angažovanou kritikou.
Již třetím týdnem se vede ve finských médiích debata nad netypickým veřejným činem, k němuž se odhodlala skupina aktivistů a performerů — únosem a následnou popravou maskota řetězce McDonald's.
Čin, jež v sobě spojuje prvky občanské angažovanosti, provokativního umění, kritiky fungování médií, humoru, ale i obyčejného cynismu, je stále nahlížen z nových pohledů.
Téma se začalo objevovat v místních zprávách po 31. lednu, kdy skupina označující se za levicovou eko-džihádistickou bojůvku Food Liberation Army (FLA) ukradla z rychlojídelny známého řetězce v Helsinkách sochu klauna Rolanda, využívaného k reklamním účelům. Svůj čin následně prohlásila za únos a natočila videoklip, v němž od McDonald's nepožaduje výkupné, ale odpovědi na sedm otázek.
„Proč tajíte, kdo vám dodává suroviny, jaké přidáváte do jídla aditiva a v jakých podmínkách se u vás pracuje? Čeho se bojíte?“ ptá se únosce v kukle na videu a pokračuje v podobném stylu: Proč zneužíváte nelegální pracovní sílu? Kolik tun nerecyklovaného odpadu ročně vyprodukujete a proč toto číslo tajíte? Proč neodebíráte maso z etických chovů? Proč držíte platy ve svých řetězcích na minimální úrovni, ačkoliv firma vykazuje zisk?
FLA dala řetězci čas na odpověď do pátku 11. února. V případě, že by ji reakce uspokojila, slíbili únosci McDonaldu, že za odměnu zkonzumují velké množství hamburgerů. V opačném případě ovšem pohrozili maskotovou popravou.