Zatímco v populárních komiksech je kreslený hrdina ztělesněním obhájce protofrancouzské kultury, v nové reklamní kampani americké sítě rychlojídelen propaguje konzumní návyky a nekvalitní stravu. Pro mnohé Francouze jde o důvod k pobouření.
Četné projevy nesouhlasu francouzských fanoušků Asterixe vyvolala reklama sítě rychlého občerstvení McDonald's, na níž si tento neohrožený komiksový galský bojovník proti panství cizáků pochutnává na hamburgeru a smažených brambůrkách. Napsala to dnes agentura Reuters.
Na reklamní tabuli jsou Asterix a jeho přátelé zobrazeni na hostině, která vypadá tradičně - včetně barda Trubadixe přivázaného ke stromu - až na to, že se odehrává právě v dotyčné rychlojídelně.
„Hrdina mého dětství obětovaný jako kanec! Kdo bude další?“ cituje Reuters názor jednoho zděšeného bloggera. Druhý píše: „To je ironie! Nepokořitelný Asterix dělá reklamu nájezdníkům.“
Reklama s Asterixem je jedna ze tří z nové kampaně, kterou McDonald's nedávno zahájil. Na dalších dvou jsou Popelka, jak zajíždí do McDrive, a přízrak z filmu Vřískot pojídající Big Mac.
McDonald's je ve Francii často považován za ztělesnění nechutné prefabrikované stravy, jakou tam na úkor tradiční francouzské kuchyně šíří Američané, a pro určitou část levice je to ztělesnění nežádoucí amerikanizace. V roce 1999 padla jedna provozovna McDonald's za oběť kritikům současného stavu globalizace vedeným známým aktivistou Josém Bovém.
Bojovník proti římské nadvládě Asterix, jedna z nejpopulárnějších postav francouzského komiksu, je naopak často považován za symbol rebelantského ducha Francie.
Sešitů s Asterixovými dobrodružstvími se už ve světě prodalo přes 325 milionů.