Deleuze na pláži se pokouší o sepětí obrazu s textem

Jakub Vaníček

Juliana Mrvová vydala spolu s řadou dalších autorů knihu, v níž prezentuje své obrazy. Kniha reprodukcí nazvaná Deleuze na pláži nejenže seznamuje s dílem Mrvové, ale upozorňuje na vztah textu a obrazu a dále jej rozvíjí.

Co má společného slovenská prozaička a básnířka Jana Beňová s českým historikem umění Jiřím Oličem, anglickým písničkářem Andy Hillardem, básnířkou a filmovou teoretičkou Máriou Ferenčuhovou? Všichni jmenovaní se spolu s Danielem Grúněm, Michaelou Paštekovou a Clarou Royerovou podíleli na nedávno vydané knize nazvané Deleuze na pláži.

Titul vyšel na Slovensku v nakladatelství Ofprint při příležitosti otevření nového výstavního prostoru Max Klinger. Hlavní autorkou knihy je výtvarnice Juliana Mrvová (*1979) — Deleuze na pláži je totiž především souborem reprodukcí jejího současného výtvarného díla. Mrvová ho naposledy prezentovala právě v novém bratislavském industriálním prostoru Max Klinger — jednalo se o sérii velkoplošných obrazů. Ostatní autoři knihy se pokusili výtvarná díla Juliany Mrvové doplnit svébytnými texty tak, aby do popředí vystoupila vazba mezi psaným textem a obrazem. Odtud i jméno francouzského filosofa Gillesa Deleuze v titulu knihy.

Juliana Mrvová (1979) patří k nejvýraznějším zástupcům nastupující generace absolventů ateliéru Ivana Csudaia. Jako postgraduální studentka působí na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění. Téměř deset let se pravidelně připomíná se svým dílem na kolektivních i samostatných výstavách. V roce 2007 se dočkala ceny VÚB banky za výtvarné dílo.

Juliana Mrvová: Deleuze na pláži. Ofprint, Bratislava 2010.