Rivers ve SVITu odkrývá tajemnou zahradu jako metaforu světa
Věra JirousováGalerie SVIT pokračuje v projekci filmů osobností světové scény nových médií. Momentálně promítá snímek experimentálního filmaře a vizuálního umělce Bena Riverse Původ druhů a chystá maďarský film Bez kormidla Kornéla Szilágyiho a Nándora Hevesiho.
Letošní sezónu ve SVITu zahájila lednová projekce filmu Ursuly Mayerové Oběd v kožešinách (2008), v němž v intervalu osmi minut autorka inscenuje ve stylovém skleníku z šedesátých let fiktivní setkání tří slavných žen, americké malířky Meret Oppenheimové, zpěvačky Josephine Bakerové a fotografky Dory Maarové, které na hranici reality a snění zpřítomňují rituál dotýkání vyvolávajícího vzpomínky.
V současné projekci (s dvojnásobným intervalem) se galerie profiluje dílem experimentálního filmaře a vizuálního umělce Bena Riverse (1972), který žije a tvoří v Londýně. Jeho syrový filmový záznam s titulem Původ druhů (2008) je zdrojem záhadných příběhů, které ztvárňují rozmanité formy bytí a nahlížejí do periferních světů na pomezí dokumentu a fikce. Snímek znovu potvrzuje (tezi Henri Michauxe), že umění přesahuje souřadnice reálné situace, a je ze své podstaty skutečnější než sama realita.
Ben Rivers často sleduje a natáčí lidi na okraji společnosti, v jejich stopách nachází neznámé divočiny a mnohdy svou starožitnou kamerou na ručně vyvolávaném 16mm materiálu vytvoří věrný imaginární portrét, který z bezprostřední blízkosti zaznamenává život skutečné osoby a zároveň se stává silnou materializací, ztělesněním fascinující vizuální myšlenky.
Riversův film představuje pozoruhodný portrét pana S., pětasedmdesátiletého muže, jenž žije v odlehlé části hrabství Inverness, a je po celý život posedlý Darwinovou teorií. Od doby, kdy založil rodinu, má však pochybnosti o životě na Zemi, přestože v Darwinově teorii našel odpovědi na mnohé ze svých otázek.
Sled filmových obrazů odkrývá tajemnou geografii zahrady, která se stává metaforou světa. Zkoumá jej od mikroskopických věcí až po velkolepou dimenzi svébytného universa. Pohled umělce ukáže lesní horizont okraje i předmětné instalace (údajně bizarní konstrukce a vynálezy starého pána na odlehlém pozemku u dráhy), kde si po celoživotní práci a cestování postavil svůj dům.
Živé obrazy zahrady, kůlny a klenutého podsklepí provází hlas, jenž konfrontuje úhrn vlastní zkušenosti s obecnou úvahou o pozici člověka na Zemi. Autor do filmu vkládá své působivé instalace, které se stávají přirozenými prvky prostředí. S jejich pomocí se pokouší obsáhnout svět od počátku až po jeho nejistou budoucnost.
„Víte, některé věci vůbec nebyly důležité, ani mutace nebyly tak důležité, nijak nepomáhaly k přežití, ani život neohrožovaly. Pokud však zůstane šance zachovat nesmírnou rozmanitost druhů, nastane nejspíš den, kdy se mezi všemi projeví jediná, dosud neprobádaná věc, která může všechny ostatní formy života zachránit.“
Riversovy filmy získaly ocenění na řadě filmových festivalů a uvádějí je prestižní světové galerie. Tvůrce získal London Artists Film and Video Award 2007, Vauxhall Collective Commission 2008, Film London Artist's Moving Image Network production 2009, byl nominován na Jarman Award 2010 a získal ocenění Paul Hamlyn Award for Artists 2010. V současné době vystavuje v Matt's Gallery v Londýně (více na benrivers.com).
Poslední lednovou projekci ve SVITu připravila kurátorka Vjera Boritanová. Představí film Bez kormidla (podle eposu maďarského básníka Istvána Domonkose, 1971) autorské dvojice Kornél Szilágyi a Nándor Hevesi, kteří pracují od roku 1995 společně pod signaturou Igor & Ivan Buharov. Projekce proběhne 24.—29. ledna 2011.
Ben Rivers: Origin of the Species. Galerie SVIT, Štefánikova 43a, Praha 5, otevřeno úterý—sobota 12—19 hod. Projekce filmu potrvá do soboty 22. ledna 2011.