Malá recenze na velký palác

Alexandr Kliment

Redakce Deníku Referendum pokračuje v projektu digitalizace textů původně publikovaných v časopise Obsah, který vydával v osmdesátých letech minulého století Ludvík Vaculík.

Fronta před vchodem byla dlouhá bezmála kilometr. Když jsem přišel k večeru druhého z obou dní, po něž nový Palác kultury předváděli poplatníkům, na řadu, byl jsem prý už sto šestitisící návštěvník.

Nevím, co čekala většina ze sto šesti tisíc návštěvníků nejspíš je sem přivedla zvědavost stejně jako mě. Myslím si totiž, že kultura anebo aspoň umění nepotřebují paláce. Umění potřebuje ze všecho nejvíc příležitost a tu mu poskytuje svoboda. Pokud kultura z nějakých důvodů zkomírá, zkomírá i v palácích (anebo právě v nich), pokud žije, tedy i bez nich. Ale byl jsem zvědav, jak bude vypadat palác zasvěcený kultuře v Praze, ve městě, jehož se dotkly snad všechny velké epochy a styly a zanechaly tu své stopy nejen ve stech chrámů, paláců, zahrad, divadel či museí, ale i v obyčejných domech či příbytcích, v nichž dosud přetrval jejich duch.

Déle než hodinu (plocha všech podlaží prý obnáší 168 000m²) trvala cesta, jež počínala obchůzkou po gigantické podzemní garáži a vedla spletí chodeb, salónků a jídelen, podél šaten, výtahů, buffetů, hlavním (sjezdovým) sálem i sály menšími (Malým, Komorním, Konferenčním) a já stále čekal, sveden zřejmě názvem, že konečně stanu v nějakém stánku vyhraženém umění, že uvidím také knihovnu, výstavní síň, divadelní sál s oponou, několik soch, obrazů na stěně, něco, co by prozrazovalo návaznost, co by ještě vyrobil řemeslník, anebo broušenou vázu, kterou by zhotovil český sklář nic takového jsem však nespatřil. Jen několik tisíc židlí, křesel, stolů a stolků. Také nesčíslně holých (zato posuvných) stěn. Tuny kovu, skla, kabelů, umělé hmoty. Množství praktikáblů, reflektorů a zářivek, statisíce kovových destiček, jež měly vytvářet iluzi moderních stropů.

Dozvěděl jsem se, že v monumentu funguje čtrnáct eskalátorů a čtyřicet dvě zdviže. Salónků je tu jedenačtyřicet a kuchyně uvaří během směny pět tisíc jídel, že ve Sjezdovém sále může usednout na filharmonickém koncertu skoro tři tisíce diváků. (Který filharmonický orchestr tu však bude s chutí hrát, když poslech hudby umožní jen složitá soustava mikrofonů, mixážních pultů a reproduktorů), a jak jsem stoupal po schodech, sledoval značky a míjel telefonní automaty a ukazatele času a hleděl do vyhaslých obrazovek průmyslových televizorů, jak jsem naslouchal bezduché hudbě, jež se linula z ukrytých reproduktorů, stále více jsem měl pocit, že kráčím obrovskou nádražní, letištní anebo tovární halou, filmovým ateliérem, sportovní arénou anebo výstavištěm.

Je pravda, že jsem zahlédl i tři nebo čtyři sochy, ale řekl bych, že by neobstály ani v okresní galerii. Také několik gobelínů tu viselo, ale na obrovských studených plochách z umělohmotných či panelových stěn působily jako cizorodé záplaty. Konečně jsem našel i jeden obraz od známého malíře. Řekl bych, že to nebyl dobrý obraz, ale i kdyby byl skvělý, nemohl by vdechnout ducha do chladné odosobněnosti těchto míst.

Každá doba má své monumenty, své dominanty, které už zdálky a do dálky mají symbolizovat její směřování, jejího ducha. Pokud vím, začala se tato stavba budovat jako Sjezdový palác (skutečné náklady informátorka nemohla sdělit, jen prý se jednalo o druhou největší investici po pražském metru), pak se její původci rozhodli zasvětit ji kultuře, a tím i monumentálně vymezili své pojetí kultury.

Tento velikášský palác jako by totiž symbolizoval myšlení, které už opustilo humanistické tradice a za svůj ideál přijalo vidinu robota, které věří, že velikost neopakovatelného a svobodného tvůrčího činu se dá nahradit technickými triky a pompézními gesty.

(Publikováno v samizdatovém časopise Obsah, ročník 1, číslo 5, květen 1981.)