Italští umělci se střetli s policií před La Scalou, vadí jim škrty
Petr JedličkaZačátek sezóny ve slavné milánské opeře letos ozvláštnil netradičně pojatý protest umělců, studentů a zaměstnanců divadla. Místní šéfdirigent Daniel Barenboim zároveň pronesl přímo před představením tematický apel k přítomnému prezidentovi Napolitanovi.
V divokou bitku přerostla v noci z úterý na středu demonstrace mladých italských umělců, studentů uměleckých fakult a zaměstnanců milánské opery před budovou slavné La Scaly. Účelem akce bylo vyjádřit nespokojenost s likvidačními škrty v kulturních a školských rozpočtech. Z počátku se demonstrovalo klidně, dílčí potyčky mezi radikálním stohlavým jádrem protestujících a zásahovými jednotkami ale postupně přerostly v otevřený střet. Dle BBC zdrojů bylo na čtrnáct policistů odvezeno do nemocnice. Počet zraněných demonstrantů agentury neuvádějí.
Úterek byl v La Scale začátkem zimní sezóny a podle italské agentury ANSA probíhají v tento den sociálně motivované protesty pravidelně, jelikož na první představení sezóny se tradičně sjíždí honorace z celé země.
Letos však demonstrace proběhla v jedinečném kontextu: v Římě se právě v tyto dny připravuje ke schválení rozpočet, který počítá se sedmatřicetiprocentním zkrácením dotací uměleckým vysokým školám a významným omezením výdajů na kulturu obecně. Protest tak podpořili nejen řadoví zaměstnanci opery, ale i celý umělecký sbor.
Hostující šéfdirigent La Scaly Daniel Barenboim se přímo na počátku úvodního představení (Wagnerovy Valkýry) obrátil s tematickým prohlášením na italského prezidenta Giorgia Napolitana, přítomného v hledišti.
„Ze své pozice a také ve jménu kolegů, kteří zde, ale i v jiných divadlech hrají, zpívají, tančí a pracují, bych rád vyjádřil hluboké znepokojení a obavy o budoucnost kultury v této zemi a v Evropě,“ řekl Barenboim.
„Možná je pravdou, jak někteří říkají, že kultury se člověk nenají. Ale kultura pomáhá člověku objevovat jeho lidské kvality. Přístup ke kultuře není jen věcí estetiky, ale i etiky,“ uvedl dále.