Známý automobilový koncern odvrátil loni krach s vládní pomocí a nyní se opět vzmáhá. Podle komentátorů to potěší zvláště obhájce Obamovy hospodářské politiky.
Největší americká automobilka General Motors přijme během dvou let tisíc nových inženýrů a vědeckých pracovníků. Ti budou mít za úkol pomoci s vývojem hybridních vozů a elektromobilů. Oznámila to ve středu firma při ceremoniálu k zahájení tovární výroby elektromobilu Chevrolet Volt.
„(Nový Volt) je prvním krokem na dlouhé cestě vývoje této technologie v této zemi a v této firmě,“ uvedl generální ředitel GM Dan Akerson, který přijel na pódium v prvním automobilu Volt vyrobeném pro komerční účely. GM v prosinci začne automobily Volt v omezeném množství prodávat v některých částech Spojených států. V příštím roce hodlá prodej rozšířit a plánuje rovněž vývoz těchto automobilů do zahraničí.
Chevrolet Volt nedávno získal v anketě časopisu Green Car Journal ocenění ekologický automobil roku. Volt je možné zařadit mezi takzvané plug-in hybridy, tedy vozy kombinující elektrický pohon s benzinovým nebo naftovým, jejichž baterie lze dobíjet připojením do zásuvky. Kola tohoto vozu ale uvádějí do pohybu pouze elektromotory a spalovací motor slouží jen pro dobíjení baterií nebo přímé napájení elektromotorů pomocí generátoru.
Je to i politikum
Vývoj ve známém koncernu je ve Spojených státech důležitý také z politického hlediska. GM hrozil po období kontinuálního zadlužování a přechodu do bankrotového režimu v roce 2009 totální krach. Vláda Baracka Obamy se mu však rozhodla v rámci stimulačních opatření pomoci.
Pomoc — a zvláště pak půjčka v celkové výši 8,4 miliardy dolarů (skoro sto šedesát miliard korun) — byla podmíněna restrukturalizací podniku. Její součástí bylo krom jiného i ukončení výroby ztrátových značek a automobilů s vysokou spotřebou (Hummer, Saturn či Pontiac) a změna orientace na menší a ekologičtější vozidla.
Vedle stimulace hospodářství a záchrany pracovních míst hájil Obamův kabinet rozhodnutí také sociálně — většině zaměstnanců GM spořila firma na důchod a platila zdravotní pojištění. Po eventuálním krachu korporace by se tak ocitli v sociální nouzi.
Republikánskými neoliberály byl Obamův krok kritizován jako nepřiměřený zásah do tržních mechanismů, konzervativci jej označovali za příliš riskantní. Restrukturalizovaná společnost však půjčku splatila již v dubnu 2010 (třebaže dluhy předchozího vedení nebyly do splátek zahrnuty) a v prvních třech měsících tohoto roku vydělala na pět miliard dolarů.
Automobilka GM se v listopadu také vrátila po více než roce na burzu. Firma získala prodejem svých akcií 23,1 miliardy dolarů (přes 440 miliard korun). Její primární nabídka akcií (IPO) se tak stala největší na světě a podle agentur je koncern na cestě k prvnímu celoročnímu zisku od roku 2004.
Další informace:
Bloomberg GM Hires 1,000 Engineers in Michigan to Expand Electric Vehicle Offerings
Reuters White House says confident of recouping all GM funds
The Washington Times GM's union recovering after stock sale