Princip kolektivní viny v Novém Bydžově
Redakce DRStarosta Nového Bydžova vydal prohlášení, kde slibuje zvláštní opatření vůči místním Romům. Uplatňuje principy kolektivní viny a situaci chce řešit represí.
Podle Hradeckého deníku si obyvatelé Nového Bydžova na Hradecku stěžují na útoky, přepadení a krádeže ze strany místních Romů. V uplynulých dnech byla také znásilněna jedenadvacetiletá dívka. Radnice v Novém Bydžově v reakci na to vyhlásila boj proti Romům, kteří ve městě bydlí. Město založilo speciální komisi pro bezpečnost a chce posílit městskou policii, vyplývá to z prohlášení na radničním webu.
Starosta Nového Bydžova Pavel Louda (ODS) na to reagoval oficiálním prohlášením nazvaném „Cikáni znásilnili, město chystá zvláštní opatření“. V tomto prohlášení mimo jiné píše, že „poslední kapka nenávisti občanů k cikánům přetekla,“ stěžuje si zde na to, že je ve městě málo policistů a když sloužící hlídka vyjede mimo město, Romové údajně: „vesele řádí, řvou, vyhrožují, ohrožují noži, kradou, znásilňují.“ Podle starosty se občané města dělí na ty slušné, kteří pracují a Romové podle něj mezitím: „tráví rozvalení na lavičkách na náměstí a spokojeně klábosí.“ Situace se podle starosty dá řešit jen obtížně, protože město má svázané ruce státní legislativou, která „neumožňuje radikální opatření tak, aby mu nehrozily žaloby za diskriminaci.“
Znásilnění je podle starosty, poslední kapkou k tomu, abychom zahájili represivní opatření. A to přesto, že mně a mým kolegům hrozí soudní procesy, protože to našim absurdním státem bude považováno za diskriminaci chudáků cikánů,“ prohlásil Louda.
Město tvrdí, že počet Romů v Bydžově narostl za posledních pět let na pět procent. Bydžov má celkem zhruba 7000 obyvatel. Město podle Loudy zvýší o třetinu počet městských strážníků, kterých bude celkem šest, dostanou také automobil. Nový Bydžov také chce podat stížnost k soudu a ombudsmanovi kvůli snížení rozpočtu policie. „Budeme usilovat o zavedení kamerového systému,“ dodává starosta.
Ne všichni zastupitelé však s razantním postupem města souhlasí. „Do voleb jsem šel proto, aby se situace s Romy řešila. Dlouho s nimi pracuji, mám vlastní koncepci a myslím, že tento problém se musí řešit jiným způsobem," uvedl pro MF Dnes zastupitel Josef Žibrún.
Radní Nového Bydžova Vladimír Neumann (ČSSD) pro server Romea.cz uvedl, že prohlášení zatím ještě nečetl. Podotkl ovšem, že si není vědom žádných chystaných represivních opatření, o kterých Louda v prohlášení píše. Ví pouze o tom, že v jednání je navýšení počtu policistů ve městě: „Lidé ve městě se bojí. Když jdu v létě večer ze zahrádky a procházím náměstím, tak tam pobíhají malé děti, které už mají dávno spát, a je tam hluk,“ dodal Neumann. Vzápětí zdůraznil, že „kriminalitu ve městě nemají na svědomí jen Romové, ale samozřejmě i ,bílí´“. Odhaduje, že Romové mají na kriminalitě asi poloviční podíl, což je podle něj vzhledem k počtu Romů ve městě velký nepoměr, z něhož pak vznikají další konflikty.
Sociolog Fedor Gál k celému kauze pro server Romea.cz uvedl: „co se už dá říct k lidskému zlu a kriminálnímu chování — znásilnění, k pitomosti starosty Nového Bydžova, který spolupodepsal výroky o kolektivní vině místních Romů, o vleklému problému, který jsme si zvykli označovat jako ,romský´ a řešíme ho žvaněním, o dělení lidí na slušné bílé a líné cikánské příživníky? Nic! Násilníci ať jdou sedět, starosta ať jde k šípku, řešitelé takzvaného romského problému ať zvednou zadky z úřednických židlí a vyrazí do terénu. Práce je tam fakt dost a není lehká.“
Více informací Romea.cz, Dokument na stránkách města Nový Bydžov
Ale kdyby se rozdávaly Oskary za desinterpretaci a překrucování, nominoval bych vás s přesvědčením, že vyhrajete.
Ondřej
A paní ( podle fotky možná slečno) Uhlová . Ano , opravdu bych chtěl aby byli potrestáni násilníci. To bohužel nestačí k tomu aby se podobné činy neopakovaly . Problém je v tom , že pokud bude vývoj pokračovat stejným směrem , bude násilí pokračovat . Starosta se to pokouší změnit a všichni ho kamenují . Na jedné straně je právo rómů , na druhé právo té znásilněné dívky , práva občanů Bydžova .
Zatracování starosty těm druhým moc nepomůže. A k poznámce nakonec , nezlobte se , ale to je teprve desinformace . Porovnejte prosím celkový počet trestných činů v Bydžově a podíl rómů a celkový počet znásilnění a počet mužů a myslím, že důvod nezavřít všechny muže bude docela jasný .
Poslední poznámka , nejsem rasista . Mezi romy jsou lidé , které respektuji . Jenom mě štve žvanění ( slovy a skutky Fedora Gála) namísto řešení.
A pro Vaší informaci: Bude mi už brzy 34 let, jsem vdaná a mám tři děti. Takže budu podle všech kritérií spíš paní, ale domnívám se, že by se od oslovení slečna mělo upustit...
To tvrzení, že je u Romů vysoká kriminalita - ano, je, dá se to u sociálně vyloučené skupiny předpokládat; ale udělat tam to pojítko se znásilněním a výkřikem "násilí bude pokračovat" je právě ten rasistický mechanismus, ke kterému se nepřiznáváte, protože si ho patrně ani nevědomujete...
Budu trochu nekorektní, ale znásilnění ještě neohrožuje demokracii, prohlášení pana starosty ano, je jednoznačně rasistické. A nezajímá mě, že to třeba "tak nemyslel". Jazyk je jazyk.
Které skupiny obyvatelstva navrhujete HROMADNĚ volat k odpovědnosti a trestat, pokud se podobný či ještě těžší zločin stane mezi např. etnickými Čechy? Podle náboženství? Podle adresy? Podle rodného čísla nebo čísla legitimace na tramvaj?
Čím vším se musí Rom prokázat, abyste jej respektoval? Tím, že ho znáte jako slušného člověka?
Jakou šanci u Vás má Rom, kterého jste v životě nepotkal a nic o něm nevíte.
Jak by se Vám líbilo být podle jakékoliv statistiky morálně, hodnotově, jakoukoliv lidskou hodnotou zařazen mezi manžele Stodolovi a Ivana Roubala s tím, že podle této statistiky s Vámi bude nakládáno a pohlíženo na Vás jako na ně?
Pokud se mi chystáte navrhnout, aby si tedy Romové "udělali sami mezi sebou pořádek", umíte také navrhnout způsob, jak by si mezi sebou měli "udělat pořádek" etničtí Češi?
Ondřej
Demokraci je dobrá , je třeba za ni bojovat . Toliko ideál . Problém nastane , když je ideál takto konfrontován s realitou . U nás jsou to romové , ve Francii a v Německu muslimové . Velká část obyvatelstva se zcela jinou strukturou hodnot . Integrace do majority se nedaří také díky nářkům nad potlačováním etnika . Výsledkem je patová situace . Jak tedy vy navrhujete řešit " romský problém" , který podle pana Gála neexistuje ?
Podle mě je to jeden z klíčových problémů , které máme a nedokážem je řešit . A zdá se mi , že je ( mimo výchovy dětí k integraci ) jen jediný recept . Stejný metr na všechny . Žádná pozitivní diskriminace . Kdo nerespektuje práva svých spoluobčanů , musí nést následky . To není prosazování kolektivní viny . Jen nerad vidím , když se kamenuje starosta za to , že chce konečně začít problém řešit a je zoufalý z toho , že nemá žádnou podporu .
Paní Uhlové - omlouvám se za slečnu , vůbec to nebylo myšleno ofenzivně
V tomto případě násilník, jsou li tací, tak i jeho pomocníci. Na tom se shodnou Romské organizace, Roman Joch, pí. Marksová Tominová, Fedor Gál, zdejší autoři i čtenáři.
Celkem pestré spektrum.
Jen o "pozitivní diskriminaci" tady mluvíte pouze Vy. Před tím o ní řeč nebyla. Nevyřčeně směřujete k tomu, že spolu s viníkem mají odpovědnost nést i jiní. Podle rodu.......
U nás není mnoho míst, kde lze čerpat tato myšlenková schémata. Ti, co se tam sdružují hodně nemají rádi Fedora Gála, jeho rod i národ.
Ondřej
Navíc - do čeho se má kdo integrovat, čemu se má přizpůsobovat? To je také součást problému, a soudě podle vyjádření starosty a komentářů pana Samka zatraceně podstatná. Úspěšná integrace nemůže probíhat tak, že budeme po druhých chtít přizpůsobit se "našim hodnotám". To je jenom jiná varianta postoje "Nelíbíte se mi, nechci vás - tak vidíte, jak jste neintegrovatelní." Integrace musí být postavena na hodnotách, které jsou sdílené, v daném kontextu (relativně) univerzální. Např. demokracie či lidská práva. Ne názor české většiny. Tahle země není naše.
A k tomu měření stejným metrem. Odmítá tu snad někdo to, že násilník má být potrestán?
Takže buď si přiznáme , že romové existují a že existuje i problém romské kriminality a ten není řešitelný bez speciálního přístupu v pozitivním i negativním smyslu . Nebo nebudeme dělat nic a situace , nejen v Bydžově, se bude dál zhoršovat
Pane Škabraho , obávám se , že naše názory jsou tak daleko , že žádné kompromisní stanovisko najít nemůžeme . Viz : Integrace musí být postavena na hodnotách, které jsou sdílené, v daném kontextu (relativně) univerzální. Např. demokracie či lidská práva. Ne názor české většiny. Tahle země není naše.
Univerzálnost hodnot, to je na velmi dlouhou debatu . Etické hodnoty jsou v podstatě zvyky , jak se v určitém čase a místě správně chovat , abychom nenarazili . Univerzální hodnoty v tomto čase a místě jsou tedy , ať se vám to sebevíce nelíbí, zvyky a názory české většiny . Spíš se zamýšlejme nad tím jestli tohle pokrytectví není zdrojem skutečného rasismu a jak ovlivnit názor většiny i menšiny , aby jednou skutečně platil stejný metr na všechny .
Poslední poznámka : Odmítá tu snad někdo to, že násilník má být potrestán ? Nikdo to neodmítá . Blbé je , že taky nikdo nedělá nic proto , aby se to stalo. Starosta Bydžova to zkusil a dostal přes prsty. To mě vadí.
Nic jako romská kriminalita samozřejmě neexistuje, tak jako neexistuje "česká kriminalita", leda tak "kriminalita v ČR". Existují problémy sociálně vyloučených komunit, které jsou ale daleko komplexnější než představa, že Romové jsou kriminální a že je to přece fakt...
A nikdo taky neříká, že Romové neexistují. Jistěže existují. Ne ale jako "romský problém". Existují jako spoluobčané. Někdo dobrý, někdo zlý, někdo někde mezi. Tak jako Češi, Moravané, Slezané, Slováci, Maďaři.....dohromady lidi.
Problém Vašeho uvažování, p. Samku je ztotožnění Romů a "romského problému" V Romovi zde nevidíte člověka, v Romech lidi, ale prostě "problém".
K poslední poznámce: Buď probíhá pátrání a vyšetřování tak, jak je příslušné instituce (policie, žalobce-obháje, soud) mají dělat, nezávisle na původu pachatele. V takovém případě je tato poznámka p. Samku nesmyslná.
Nebo tak neprobíhá a neví se, kdo je pachatel. Odkud tedy ale potom můžete vědět, že pachatelem je Rom?
Ondřej
P.S. Co se rovnice "Integrace=rasismus" týče, nejen-že podsouváte M.Škabrahovi něco, co neřekl. Vy o 180 stupňů překrucujete.
Pane Škabraho , to že se nedomluvíme není rezignace na demokratickou diskusi . Naopak , pro mě je to zajimavé , máte postřehy vedoucí přesně k podstatě , ale polarita je zcela opačná . Názor , že "Nic jako romská kriminalita samozřejmě neexistuje" je podle mě právě jedním z důvodů proč romská kriminalita existuje a roste . Jestli u tak závažného sociální problému nechceme vědět z jakého prostředí vzniká , tak jak ho chceme řešit ? ´Poslední údaje jsou tuším z roku 1991 " …odhaduje se, že 20-30% ekonomicky aktivní romské populace získává prostředky k obživě nelegálně – prostitucí, překupnictvím a jinou majetkovou trestnou činností. Vězení pro dospělé jsou více než ze 60% romská". Od té doby se situace rozhodně nezlepšila .
M. Škabraha hovoří o integraci v příspěvku 30.11. 08:11:19 zejména odst.2., cituji:
..... Integrace musí být postavena na hodnotách, které jsou sdílené, v daném kontextu (relativně) univerzální. Např. demokracie či lidská práva. Ne názor české většiny. Tahle země není naše.......
Následně se Vy distancujete od "rovnice", kterou p.Škabrahovi podsouváte (ačkoli nic takového neříká), abyste následně "vysvětlil", ve skutečnosti legalizoval předsudek jako výsledek zkušenosti.
Takže podle mne spíš nepotvrdil. Důležitější ale je, co si myslí on.
Ondřej
Odkud čerpáte statistická čísla?
Co dělá starosta Nového Bydžova? Pěstuje nenávist vůči Cikánům.
Nenávist chudých, trpících vinou zvůle bohatých, je opět obracena proti ještě chudším.
Hnus.
Určitě by pomohlo, kdyby neromská většina začala u sebe a přestala ukazovat “ten to byl, byl to cikán a udělal to proto, že cikáni jsou takoví”, protože ten člověk byl občan, se stejnými právy jako ostatní, tedy s právem být posuzován jako individualita a ne jako součást jakési skupiny.
Pokud jde o kolektivní vinu, myslím si, že tu na sobě má neromská většina, která si nechce připustit, že v sobě má zakořeněný protiromský rasismus, ve kterém vychovává svoje děti, které v dospělosti budou zase řešit tzv. romskou otázku. Jako inspirativní čtení doporučuji knihu, kterou napsal Paul Polansky a jmenuje se Tíživé mlčení. Je o lidech, kteří přežili koncentrační tábor Lety a o tom, jak snadno se v Česku dělá výzkum některých historických skutečností.
V průběhu debaty jsem slyšel ( tedy četl) několikrát , že rasismus je špatný , kolektivní vina je špatná . Souhlasím . Tvrdím , že nejsem rasista a jsem odpůrcem kolektivní viny (ve smyslu všichni rómové či barevní jsou lumpové) .
Nicméně také tvrdím , že rómský problém nepochybně existuje . Je pokrytectví tvářit se , že žádní rómové nejsou , že ( nejenom) v Bydžově neexistuje velká skupina , která vyznává jiné hodnoty než většina obyvatel a zjevně není ochotna omezit svoje svobody , aby tím nenapadala svobody ostatních . Tato skupina (přestože neexistuje) čerpá nadpůměrný podíl prostředků ze společných peněz a přesto má vysoký podíl na kriminalitě . To je podle mě nespravedlivé .
Integrace je , podle diskutujících , nežádoucí . Opravdu rád bych tedy slyšel věcný názor jak to tedy řešit .
K panu Vodičkovi : To je velmi dobrý příklad . Býti zodpovědným policistou , rozhodně bych netvrdil , že tu není žádná skupina mladých lidí , frustrovaní z rodiny , školy , společnosti . Začal bych se zabývat tím jak velká může být tato skupina , kdo a jak se projevuje na internetu , jaké zkušenosti mají učitelé . Netvrdím, že je třeba zavřít všechny mladé hip hopery ale když vím, že většinu nehod na motorce způsobí řidiči okol 25 se sportovní motorkou , tak se budu zaměřovat na tuhle skupinu , ne na ´babičky na kole .
, jen málo rasistů otevřeně říká, že jsou rasisté. Jste-li nebo nejste jím i Vy, byste měl vědět především právě Vy.
Ovšem, všeliké deriváty slovního spojení "Nejsem rasista, ale..." bývají příznačné právě pro rasisty. Velmi příznačné to bývá v diskusích např. na aktuálně.cz, např. u článků o žhářství ve Vítkově či třeba o jakémkoliv tématu o Romech. Zda se jedná o záležitost pozitivní či negativní, pro tyto (ne?)rasisty nehraje roli.
Nepodsouvám Vám, že jste rasista, jak jsem řekl, to můžete vědět jen Vy sám.
Ovšem způsob Vašeho nakládání se slovy ostatních, opakované a vědomé překrucování toho, co říkají o integraci, vyhlíží, jako kdybyste se u nějakého rétoricky zdatného učil hovořit a "argumentovat", psát v eufemismech a polopravdách slova svá, dezinterpretovat slova druhých, očerňovat jiné (zde Romy) a sám se tvářit nevinně.
Tomuto oboru se říká demagogie a já jsem přesvědčen, že jste v něm již dosáhl jakési úrovně.
Bohužel, demagogovi nelze oponovat argumentačně. Proto odpovídám, jak odpovídám. Vy si s tím naložte podle svého.
Ondřej
Výzkum například ukázal, že když dali učitelkám kazuistiky dětí s fotografiemi, aby se k nim vyjádřily, reagovaly tyto na totožné příběhy jinak, podle toho zda u toho byla fotka romského nebo neromského dítěte.
Protože řada Čechů předjímá, že s Romy budou problémy, je pro ně velmi obtížné sehnat si bydlení a zaměstnání. Pokud mi to nevěříte, zkuste obvolat nějaké nabídky a představte se jako Dezider Červeňák a zeptejte se zda nevadí, že jste Rom. V případě bydlení můžete dodat, že máte tři děti.
Možná namítnete, že si za to mohou Romové sami, že s nimi mají lidé špatné zkušenosti, ale to je právě ono... „Oni za to mohou“ - to jistě, ale konkrétně žádní lidé nejsou zodpovědní za chování jiných lidí. Tedy, na tento přístup doplácí všichni. To je také jeden z důvodů, proč stále více Romů žije v různých ghettech, vyloučených lokalitách. Protože jinde bydlení neseženou nebo jim tam město přidělí byt. Děje se tak i v případech, kdy regulérně platí nájem. Nu a pak se starostové diví, že jsou problémy. Kriminalita, drogy atd... se v takových místech rozmáhají celkem zákonitě. Děti, které vyrůstají v takovém prostředí a cítí odpor a nenávist většinové společnosti, mnohem spíše začnou brát drogy, zvlášť, když to dělá tolik mladých okolo. Na drogy si mohou vydělávat leda tak krádežemi a prostitucí...
Proto je dobré vzít na vědomí, že neexistuje nějaká specifická romská kriminalita, pominu-li tradiční kapsářství některých olašských rodin (mizivé procento). Zatím se většina Romů drží více či méně nad vodou, ale těch, kteří se propadají na dno je čím dál více. Podle kvalifikovaných odhadů žije v ČR 250 000 Romů. Výzkumy před několika lety ukázaly, že zhruba osmdesát tisíc z nich žije v sociálním vyloučení. Ti ostatní jsou na tom více či méně dobře a když je potkáte, třeba Vás ani nenapadne, že jsou to Romové, nevšimnete si jich. Nekradou, nefetují, starají se o své děti a odlišuje je od Vás hlavně strach z rasismu a z budoucnosti.
Jsou tedy v zásadě dvě věci, které se dají dělat. Nepředjímat nějaké chování u někoho jiného jen proto, že je Rom a pak (to však není na Vás, ale na vládě a na obcích) dělat takovou politiku, která nepovede k vytlačování celých skupin na okraj společnosti. Právě teď se ovšem děje pravý opak.
Dnes už ten počet sociálně vyloučených bude o něco vyšší než před několika lety a nechci ani domýšlet, co bude za čtyři roky... Zároveň se totiž zvýší počet sociálně vyloučených etnických Čechů a významně vzroste i skupina těch, kteří se budou o svou budoucnost bát. Tito lidé budou hledat viníka svého stavu a tím viníkem nebudou oni sami, protože nevolili vůbec nebo volili tuto vládu, ale budou jimi právě ti„ všichni Romové“ a kruh se zase bude roztáčet.
Cituji ministra Dobeše: „Mám plán, aby studenti o místo na střední škole bojovali, nepřizpůsobivé nebo nezvladatelné děti se díky špatnému prospěchu na střední školu asi nedostanou,“ dodal k tomu Dobeš.
Z praxe vím, jak je pedagogicky náročné zařadit a udržet nepřizpůsobivé děti či studenty v kolektivu ostatních, t.j. jaké to často přináší zásadní potíže (které se někdy musí řešit po vyčerpání ostatních pedagogických prostředků až vyloučením). Otázkou je, kde a jak učit a vychovávat pak nepřizpůsobivé mladistvé alespoň do jejich zletilosti, pokud na středních školách nebudou mít šanci? Budou od 15-ti let jako nezaměstnaní na ulici?
Je ale samozřejmě nepřípustné předem vycházet z kolektivní viny, barvy pleti, původu apod. (to se mi též příčí).
domnívám se, že důvod není v politice.
Třeba i veškeré zámky a existence zámečnictví jsou pro nás VŠECHNY nutné jen kvůli pár lidem (chtivosti majetku druhých) - ve všech systémech - nesouvisí to s demokrackou či jinou politikou.
Klíče jsme používali za všech vlád.
máte možná pravdu v tom, že PRIMÁRNÍ důvod v politice nebude, protože ta do určité míry reflektuje psychologickou povahu lidí, ale zároveň jí také spoluvytváří.
Myslím, že je to právě pud sebezáchovy, co vede lidi k určité stereotypizaci, k akcentování presumpce viny apod., protože je celkem přirozené, že člověk se nechce spálit dvakrát ve stejné věci.
Je tedy na jednotlivcově zvážení výhod a rizik: presumpce viny s rizikem omylu versus presumpce neviny opět s rizikem omylu.
V případě Vašeho příkladu se zámkem se evidentně většina lidí rozhodla pro presumpci viny s tím rizikem, že do Vašeho bytu pak nemají volný přístup i milí či jinak neškodní lidé, takže jste ochuzena o jejich přítomnost. (V jiných dobách, kulturách a civilizacích tomu ale bylo a může být jinak.)
Zkuste se ale , prosím, zamyslet nad vašimi slovy " my to tady pod tím článkem nevyřešíme" . Není škoda , že většina názorů jen proletí a zmizí , nevyplatilo by se udržovat některé témata na Referendu jako stálé a snažit se dopátrat možných řešení ? Proč by o tom co je správné měli rozhodovat jen ideologové politických stran ?
Pane Wolfe . Oceňuji že si tato diskuse ( i přes principiální nesouhlas účastníků ) drží vysokou úroveň slušnosti. Vy bohužel používáte docela uráživá tvrzení "u nějakého rétoricky zdatného učil hovořit" ," demagog určité urovně " . Abyste si obhájil , že nejste schopen najít žádný věcný argument proti mému názoru , shrnete to , že demagogovi nelze oponovat argumentačně . Budiž , neoponujte . Pro oba lépe.
Co to slovo přesně znamená? Je tady nějaký proces "přizpůsobování se", který je nutně a z definice vzájemný. Jedna strana je v něm ale v takové pozici, že může určovat pravidla hry a ovládá cosi jako mediální zobrazení celého toho procesu, jeho interpretaci. A tato strana projektuje do svého méně mocného protějšku vlastní neúspěch či neochotu v tom přizpůsobování - problém není v žádném případě na naší straně, problém jsou oni, ti druzí, a to jaksi ze své podstaty, oni jsou prostě takoví, je to přece vyzkoušené, pořád se nám ta teze potvrzuje (a aby ne, ona je totiž sebepotvrzující)... Takže to, co je původně v procesu nějaké vzájemné interakce se výsledně stává jakoby objektivní vlastností jedné, vyloučené strany (která zpravidla ani nemá svůj vlastní hlas, popis problému, který by měl srovnatelný prostor). Tohle znamená slovo "nepřizpůsobivý". To slovo pak jasně implikuje: s nimi vlastně pořádně interagovat nejde, lze je pouze oddělit a držet někde mimo slušnou společnost, oni vůbec nemohou rozumět, co po nich chceme. Zamyslete se nad tím a zastydíte se, pokud to slovo používáte.
Jinak nechápu, kde pořád bere pan Samek to přesvědčení, že tady popíráme existenci Romů. Ale to už je asi jedno, každopádně jsme spáchali asi jeden z nejdelších diskusních řetězců :-)
Máte naprostou pravdu v tom, že by se tomuto problému neměli věnovat jen straničtí (či jiní) ideologové, ale mělo by se o nich diskutovat v co nejširším měřítku, protože se to konec konců týká nás všech. Diskuzi zde považuji z tohoto hlediska za cennou a nechtěla jsem ji nijak snižovat. Má slova "my to tady pod tím článkem nevyřešíme," byla takovým povzdechem nad tím, co všechno už bylo na toto téma řečeno, kolik výzkumů už se udělalo, kolik koncepcí se už napsalo. A něco z toho, byla kvalitní práce založená na dlouholeté snaze mnoha lidí. Koncepce leží na ministerstvech a nikdo se jimi nařídí. Každou chvíli se nějak aktualizují a přepisují, ale je to celkem zbytečná práce, když zde chybí politická vůle problémy řešit.
A k těm neexistujícím Romům, to jste mě pobavil. Jsem totiž vystudovaná romistka. Mnoho let úvah jsem věnovala sporu, zda k česko-romskému soužití přistupovat etnicky nebo sociálně. Tedy, zda vidět v sociálně vyloučených Romech primárně Romy nebo sociálně vyloučené. Vždy jsem stála na straně těch, kteří tvrdili, že etnicita je důležitá, i když tomu druhému, sociálnímu pohledu rozumím. Napsala jsem na to téma i nějaké články, ale odkazovat na ně nebudu, prý jsou nesrozumitelné :) Navíc jsem se ve svých úvahách a názorech za ta léta trochu posunula, něco jsem si víc utřídila, ale stále si myslím, že by se etnicita neměla popírat, že je důležitá. Chystám se už rok na to téma napsat srozumitelnou (!) analýzu zde na DR, ale stále se k tomu nemohu odhodlat. Třeba mě tato diskuze konečně vyprovokuje.
p.s. Děkuji Martinu Škabrahovi za vysvětlení, proč nepoužívat termín „nepřizpůsobiví“. Těch ustálených výrazů, které špatně snáším, je celá řada, tak se snažím svými alergiemi diskuzi nezatěžovat, ale je samozřejmě jedině správné přemýšlet nad skutečným významem toho, co s klidem říkáme a píšeme.
„Mám plán, aby studenti o místo na střední škole bojovali, nepřizpůsobivé nebo nezvladatelné děti se díky špatnému prospěchu na střední školu asi nedostanou“. (tolik citace)
Jak vyplývá z mé následně navazující úvahy, přemýšlím o tom a rozhodně neplanu nadšením, aby tyto děti byly od 15-ti let zcela vyloučeny ze vzdělávání a tudíž na ulici.
Nejsem asi, pane Škabraho, literárně přesný typ v termínech, formulacích či ve "slovíčkaření", jen mne spíše napadají právě tyto praktické a vážné otázky v souvislostech navazujících na článek, za něž vinu nepociťuji - jen vnímám, že je třeba tyto otázky vyslovit (a těším se na odpovědi na ně v názorech spoludiskutujících).
Budu jinak přemýšlet, jakým jiným slovem termín "nepřizpůsobivý", běžně používaný i v pedagogické sféře (a tudíž i ministrem Dobešem), můžeme tedy nahradit (bez navozování pocitů viny při jeho užívání)?
První, kde se snažím vysvětlit podstatu sporu: http://www.literarky.cz/index_o.php?p=clanek&id=4924&rok=2008&cislo=6
A druhý, kde se pokouším vysvětlit, proč je dobré podporovat etnické sebevnímání v pozitivním slova smyslu: http://www.literarky.cz/index_o.php?p=clanek&id=5803&idpodrubrika=&rok=&cislo=
Jakékoli paušalizování při kterém se neoprávněně označují celé skupiny lidí různými negativními hodnotícími nálepkami, je velmi významný nástroj sociálního vylučování. Města a obce by se proto měla takové paušalizaci vyhnout a měla by pamatovat na to, že každý člověk má právo na ochranu své cti a důstojnosti. V právním státě je naprosto nepřijatelné, aby jakýkoli orgán veřejné moci označoval některé občany či obyvatele státu paušalizujícími hanlivými, nepřesnými a zavádějícími souhrnnými názvy jako „nepřizpůsobiví“ nebo „neplatiči“, neřkuli, aby pak na základě takového onálepkování podrobil občany nějakému specifickému režimu přístupu k veřejným statkům.
Slovo „nepřizpůsobiví“ má temný ideologický souzvuk s nacistickou terminologií (např. protektorátní tábor Lety byl oficiálně zřízen právě pro „anpassungsunfähige Elemente“) a indikuje danou a neřešitelnou méněcennost takových lidí a jejich předurčení k nějaké nezbytné formě konečného řešení. Slovo „neplatič“ zase indikuje úmyslné systematické zlovolné jednání, kdy neplatič má být dle uživatelů tohoto slova jistě někdo daleko horší než chudý člověk nebo dlužník - neplatič je sémanticky ten, kdo se vědomě rozhodl neplatit, jakkoli by platit mohl.
Podobně jako jsou lidé "nevyléčitelní", "nepoučitelní", "nevzdělatelní", "negramotní", tak stejně tak mohou být lidé "nepřizpůsobiví". Absencí pojmu nezaniká realita s ním spojená. Vědu tedy já chápu jako snahu dobrat se pravdy za každých okolností, naproti tomu pavědu jako snahu zastírat si nepříjemnou pravdu. (Nehledě na to, že pokusy skrze jazyk ovládnout myšlení lidí se většinou stejně minuly účinkem, protože jazyk - alespoň dosud to tak bylo - si žije svým životem, našel si vždy nějakou skulinku pro "lidovou tvořivost".)
romská kriminalita by mohla být takto pojmenovaná, kdyby se jednalo o kriminalitu, která by byla typická pro etnické Romy. Protože taková kriminalita není, je nesmyslem ji takto nazývat.
Nepřizpůsobivý je zase nálepka, která když se používá vytváří dojem, že je zde skupina lidí, která se nechce, ba ani nemůže přizpůsobit. Bude-li se tohoto slovního spojení používat, bude těchto lidí čím dál více. Slyšel jste někdy o sebenaplňujícím se proroctví?
A nepříjemnou pravdou je podle mě leda to, že si řada Čechů pro svůj rasismus hledá různá racionální vysvětlení.
Přesto mám jednu výhradu , a to k pojmům jako je "nevyléčitelní", "nepoučitelní", "nevzdělatelní", "negramotní", "nepřizpůsobiví". Bohužel převládající chápání těchto pojmů je definitivní tj nevyléčitelný znamená , že nikdy nepůjde vyléčit . Což většinou není , s ohledem na budoucnost medicíny, pravda. Myslím , že to platí i o nepřizpůsobení rómů . Ta situace je řešitelná , jen se ni nemůžeme koukat s páskou na očích , jedno jestli s červenou nebo černou .
Před deseti lety jsem dělala takový klub pro romské dívky ze Smíchova ve věku 12 až 17 let. Scházely jsme se každý týden, jezdily jsme spolu na víkendy, chodily na diskotéky, hrát kulečník, vařily jsme jídla, povídaly si o životě a tak...
Jedna z dívek, Jana, na mne působila velmi kultivovaným dojmem. Byla chytrá, milá, vtipná... při jednom hovoru došlo na to, že má zvláštní školu. Bylo mi to divné, protože psát uměla dobře a vůbec nepůsobila jako absolventka zvláštní školy. Vysvětlila mi, že byla jediná Romka na základní škole a vydržela tam osm a půl roku. Tehdy už byla povinná devítka. Spolužáci se jí smáli, že je "špinavá cikánka". Jednoho dne to tato něžná a kultivovaná dívka nevydržela a vyrazila jedné spolužačce zub a druhé natrhla ucho. Za trest ji přeřadili do zvláštní školy. S papírem ze zvláštní školy tehdy nemohla pokračovat a ona i její rodiče byli z toho dost nešťastní, protože měli ambice. Když se ode mne dozvěděla o možnosti dodělat si základní vzdělání v kurzu bylo už pozdě. Už jí táhlo na osmnáctej rok...
Mohla bych vyprávět i jiné příběhy, jak nás u rybníka nenechala místní mládež vykoupat se, že jim nebudeme špinit rybník, jak nás nepustili na diskotéku, jak nás na výletě nechtěli obsloužit v hospodě, když jsme měly žízeň a chtěly si koupit limonádu, jak nás napadli skini a nikdo se nás nezastal... nebo i řadu příběhů z pozdějších dob, které jsem zažila s romskými dětmi nebo jinými mladými nebo staršími Romy. Ale tento příběh velmi dobře vystihuje problém nálepkování. Ukazuje totiž několik selhání systému a to, že to učitelé v základní škole nechali dojít tak daleko, že přeřazení do zvláštní školy bylo za trest, že jí nikdo neporadil, že si může dodělat základní vzdělání v ročním kurzu, nikdo z pedagogických pracovníků se nenamáhal dělat svou práci. Protože šlo o "nepřizpůsobivou cikánku".
Ona dnes žije dobrý život, má dvě děti, dobře se o ně stará a je spokojená. Dokonce to ani nevnímá jako nějakou velkou křivdu. Nejvíc mě děsí, že její děti se budou potýkat s tím samým. Což budou, pokud bude většina lidí smýšlet o Romech jako o nepřizpůsobivých. To není žádná intelektuální konstrukce, že nechci (nechceme), aby se to tímto způsobem pojmenovávalo. Problém tkví v tom, že to není pravda. Romové nejsou nepřizpůsobiví, přizpůsobují se pouze (stejně jako všichni ostatní) podmínkám, ve kterých žijí. A když je většinová společnost odvrhuje, přizpůsobí se i tomu.
Přístup druhý , romove jsou specifická etnická skupina , která vyžaduje zvláštní zacházení a podporu mj. podporu jejich vlastní kultury . Tady ale je ale , alespoň pro mě, nepřekonatelný problém. Nemůžete na jedné straně rozeznávat u rómů to pozitivní ( např. jejich hudební nadání ) , aby jste jim mohla pomáhat a zároveň nevidět to negativní ( vyšší průměrná kriminalita) . To je chování rodiče , který vidí jen to dobré a z dětí mu vyrostou grázlíci .
Nejsem odborníkem na romskou problematiku ale jsem přesvědčen , že klíč k pochopení problému jsou právě ti veitnamci . Obecně jsou mladí vietnamci lepší češi než češi a většina společnosti je tak bere . To pro mě znamená , že česká společnost není rasistická . Ten rozdíl , jak nepochybně víte , je v uznávaných hodnotách A otázka zní , co je lepší pro společnost , romská kultura ( a zachování jejich hodnot ) nebo překonání sociálního vyloučení , nižší míra kriminality (nebo řekněme veřejného pořádku) ? Obávám se, že nemáme odpověď . Chceme obojí a nemáme nic.
Nevidím velký rozdíl mezi kauzou romové v čechách a muslimové ve Francii nebo Německu . Tam je to jen vyhraněnější díky množství a progresi . Podstata je stejná . Skupina lidí s úplně jinými hodnotami , která se nechce integrovat do společnosti i když využívá jejich výhod. A nemohla jste si nevšimnout letošního zcela otevřeného obratu k tlaku na integraci , protože v tomto rozsahu už to zřejmě ani jinak řešit nelze.
V těch dvou přístupech, jak jste je nastínil, jistý /zdánlivý/ rozpor rozhodně je, to je právě to, co se už tak dlouho chystám nějak srozumitelně vysvětlit. Takže mi dejte nějaký ten pátek a já to sepíšu :)
Jen na okraj, já si třeba nemyslím, že by Romové byli nějak víc nadaní na hudbu než třeba Češi. To, že víc hudbu produkují, je dáno tím, že víc zpívají. A i Romové s hudebním hluchem (a není jich málo) jsou samozřejmě Romové.
Rozdíl vidím v odlišných zvycích, jazyce, identitě. To však není dáno geneticky, je to kulturní. A jako takové to prochází změnami, adaptuje se to na situaci.
podle mě používání takovýchto termínů vydatně podporuje vytváření negativního obrazu o Romech, rozšiřuje předsudky a nenávist vůči celému etniku. Řešení jakéhokoliv problému neprospívá, spíše ho naopak zbytečně prohlubuje.
Pane Samku,
tentokrát jste skvěle vystihl situaci, když píšete, že na ní nemůžeme koukat s páskou na očích. Většinová společnost používá právě tuto pásku, protože vidí problémy a jejich řešení jinde, než ve skutečnosti jsou. Romové se nám nemusí přizpůsobovat, oni to totiž už dělají a to přesně podle toho, jaké jim k tomu vytvoříme podmínky. Tak se ostatně chovají všichni lidé bez rozdílu barvy kůže. To jen my vytváříme z Romů "nelidi", kteří narozdíl od nás nemají žádné ctnosti, zatímco my o tyto vlastnosti přicházíme.
Podobně jako v případě Hilsneriády, i dnes rozjíždíme protiromské nálady na zločinu, který min. v šesti stech dalších případech nevyvolá žádnou veřejnou odezvu.
Zločinnost ve skupině Romů je směšná proti té, kterou provádí příslušníci většinové společnosti. Proti tunelování, bourání stovek obcí, likvidaci historických památek a vražd na zakázku jsou kapsářství a vybydlování pár periferií směšnou epizodkou.
Navíc při zločinnosti nikdy nerozlišujeme jestli se jedná o polskou kriminalitu - páchanou polskou menšinou, nebo třeba slovenskou kriminalitu - páchanou slovenskou menšinou.
Nemluvíme o čeké kriminalitě, protože ani nezkoumáme, jestli je pachatel více Čech, Němec, nebo příslušník jiné národnosti. Dokud to nebudeme dělat, je každé poukazování na romskou kriminalitu jen rasistickým projevem, který vyděluje jednu etnickou skupinu proti těm ostatním. A to je ta zvláštní role jazyka. Jestliže tu existuje ustálená slovní spojení (nikoli pojem jak si myslí j. Beránek!) romská kriminalita, bez stejně používaných ekvivalentů vůči jiným etnikům, je zjevné, že se jedná o opresivní - hanlivé vyjádření rasistických předsudků.
Absurdní je páně Jiřího Beránka představa, že úkolem vědy je dobrat se pravdy. Pravda je pojem, který má mnoho významů, vědě ale má jít o pochopení jevů, jejich popsání a práce s nimi. Vše jsou to ale jen teorie. Jakmile se stanou "pravdou", jde o ideologii. Základem vědeckého poznání je, že je vyvratitelné, nikoli naopak.
Považuju za příznačné, že pan Samek prakticky nijak nereaguje na konkrétní příklady, uváděné paní Uhlovou, a nadále neoblomně hájí svou abstraktní nedoložitelnou tezi, že "oni se nechtějí integrovat". Asi vidí všem Romům do hlavy (a aby ne, jsou totiž jeho konstruktem, má vůči nim privilegium spisovatele vůči fiktivním postavám). Snad nejděsivější pasáž celé této debaty je následující: "Bohužel převládající chápání těchto pojmů /nepřizpůsobivý, nepoučitelný, apod. - MŠ/ je definitivní tj nevyléčitelný znamená , že nikdy nepůjde vyléčit . Což většinou není , s ohledem na budoucnost medicíny, pravda. Myslím , že to platí i o nepřizpůsobení rómů . Ta situace je řešitelná , jen se ni nemůžeme koukat s páskou na očích , jedno jestli s červenou nebo černou." Doporučuji Baumanovu knihu Modernita a holocaust k porozumění tomu, proč jsou ta slova děsivá. Aspoň pro mne.
Politická korektnost není od toho, aby pouhým přejmenováním nechala "zmizet" problémy, ale od toho, abychom si uvědomovali, co říkáme. Jedním ze selhání současné české levice je, že toto nedokázala svým voličům, zdá se, vysvětlit.
V údajném rozporu, na který upozorňuje pan Samek, žádný rozpor není. Podporovat kulturní projev typu muzicírování neznamená nutně podporovat tzv. romskou kriminalitu, protože jsou to fenomény jiného původu, na jiné rovině; zmiňovaný kriminalita NENÍ kulturním znakem romského etnika (i když v minulosti by se takové tradice u nich našly; dnes jsou ale Romové asi takovou mírou zloději koní, jakou bydlí v maringotkách). Podporou českých orchestrů také automaticky nemusíte podporovat tuneláře, i když by se jistě našly konkrétní příklady, kdy tomu tak je.
On koneckonců Rotschild byl opravdu mocný bankéř a opravdu žid...
Poslední věc: smiřme se s tím, že ne všechny společenské problémy jsou řešitelné, většinou je lze jen tak nějak utlumit do stavu vzájemné snesitelnosti (což je samozřejmě relativní). Představa, že realitu lze redukovat na soubor jasně definovaných problémů, jež lze vědecky popsat a následně vyřešit, platí možná tak v laboratoři. A snahy proměnit lidskou společnost v laboratoř mi znovu odkazují k té Baumanově knize... Neobdivují mnozí Češi na těch "přizpůsobivých Vietnamcích" (svých představ) to, že jsou stejně tiší jako (laboratorní) myšky?
Vietnamci - Minulý týden v MF Dnes byl velmi zajímavý dopis čtenářky , která právě vyzdvihovala vietnamce jako příkladu pro ostatní menšiny . Instinktivně vystihla příčinu právě v jejich hodnotovém žebříčku. Kdysi jsem viděl u stolku ve vietnamském bistru dva vietnamské teenangery, jak se pod dohledem matky od pultu drčí na přijímačky . Tři měsíce před termínem zkoušek ! Vietnamci chtějí být čechy( možná evropany) a daří se jim to a podle mých zkušeností , to veřejnost akceptuje. Rómové chtějí být rómy, v tom je rozdíl.
Hudební nadání - Jestli mají v něčem rómové respekt "bílých" , tak je to romská hudba . Opět s tím mám osobní zkušenost . Opravdu si nemyslím, že jsme ( češi ) rasisty , odsuzujícími podle barvy kůže . Když někdo umí , jako Lucie Bílá , tak ho národ bere . Jinak by nemohla být úspěšná .
Zločinnost ve skupině Romů je směšná oproti zločinům bílých límečků - Nemůžeme přece rezignovat na menší zlo , protože tu existuje nějaké větší . Každé zlo se má řešit adekvátním způsobem .
Úkolem vědy je dobrat se pravdy - Co jiného je úkolem vědy , než dobrat se popisu , který co nejvíce odpovídá aktuální skutečnosti čili pravdě . To , že se poznání vyvíjí v čase a že není " věčná pravda " je druhá věc , Jinak si myslím, že názor p. Beránka sedí.
Kde se vzal prosím tento význam slova s Vámi udávaným "rasistickým zabarvením" v chápání významu právě takto?
K mým hříchům . Tvrdím ( vašimi slovy ) abstraktní nedoložitelnou tezi, že "oni se nechtějí integrovat". Nevidím všem romům do hlavy , vidím to ( a mohl jste to včera na ČT vidět taky ) , že jsou tu dvě skupiny rómů . Jedna usiluje o integraci , o úspěch v "bílém světě " , ta uznává hodnoty majority - to jsou ti podnikatelé , kteří diskutovali se starostou . Ta druhá má zcela jiný hodnotový žebříček kde vzdělání a pracovitost je jinde než u většiny populace . Na druhé straně je u nich jinde rodina , s opačným znaménkem . Tato skupina nemá o integraci zájem a chce žít ve svém romském světě ale s využitím českého sociálního systému . To není hodnocení , to je skutečnost .
Modernitu a holocaust si rád přečtu , tu zrovna nemám , zdála se mi trochu mimo můj zájem . Než si ji přečtu , vysvětlíte mi prosím , v čem jsou ta moje slova děsivá ? Četl jsem je několikrát a neděsí mě , zjevně neděsí ani pana Procházku .
Podporovat kulturní projev typu muzicírování neznamená nutně podporovat tzv. romskou kriminalitu . Ano , když to formulujete takto , tak bych s tím souhlasil . Ale myslím, že chápete jak to myslím . Ještě jednou. Jestliže podporujeme nějakou část populace pozitivní diskriminací , nemůžeme se v jiných oblastech tvářit , že tato část společnosti neexistuje a že jsou jenom češi. Za druhé . Čím více se podporují romské hodnoty , tím problematičtější je výchova k přijetí hodnot celé společnosti . To je celé .
Ne všechny společenské problémy jsou řešitelné, většinou je lze jen tak nějak utlumit do stavu vzájemné snesitelnosti - Tenhle názor je vesmírně vzdálen mému vidění světa . Pokud nechceme nějak přispět k řešení problému, alespoň tím , že ho víc lidí bude lépe chápat , tak jaký smysl má jakákoli debata ? Pak má FedorGál pravdu , je to jen žvanění . Já si to nemyslím .
A snahy proměnit lidskou společnost v laboratoř - tomu jsem vůbec neporozuměl . Jak v demokracii
může někdo měnit společnost v laboratoř ? Je to soutěž myšlenek a také řešení problémů . A v téhle disciplíně , bohužel , levice prohrává na celé čáře .
Termín "nepřizpůsobivý" nespojuji nutně s rasismem; může, ale nemusí souviset. Nacistický podtón, který v tom slově slyším, jsem odvodil prostě z toho, co to slovo česky opravdu znamená. Jazyk podle mne není jen tak nějaký nástroj, to, jaký jazyk používáme, signalizuje, o jaká schémata se v myšlení opíráme, a slovo nepřizpůsobivý podle mne svědčí o té mentalitě, kterou jsem naznačoval. A pokud někoho štve to na první pohled hysterické odkazování k Hitlerovi, tak proto, že považuje nacismus za něco nepředstavitelně nelidského a vzdáleného. Omyl, nacismus byl svým způsobem velmi všední, stačí, když se systematicky určitá skupina zbavuje lidskosti a nároku na empatii a potenciální soucit se otupí. A je to všední věc, děje se každodenně.
Nehledě na to, že termín "nepřizpůsobiví" implikuje, že přizpůsobivost je snad nějaká ctnost. Ano je, ale v sociálním darwinismu (survival of the fittest lze přeložit jako "přežití nejschopnějšího", ale stejně tak "přežití nejpřizpůsobenějšího"). Klíčové pak je, kdo určuje podmínky toho přežití, na to je třeba se ptát především.
Je jistě chvályhodná snaha některých diskutujících poukazovat na manipulativní užití některých nálepek typu "nepřizpůsobivých občanů". Pokud by si tento pojem někdo ztotožnil se všemi Romy, pak je to použití nesprávné. Na druhé straně toto slovo nepoužívat vůbec, protože ho kdysi použil Hitler, (či proto, že ho někdo používá nesprávně) bych považoval za opačný extrém: to bychom museli totiž ve stejné logice zavrhnout dálnice, Wagnerovu hudbu, Volkswagen ad. věci, které také Hitler propagoval. Šlo by tudíž o vítězství myšlenky nad rozumem.
Nehledě na to, když někdo bojuje proti nálepkám, není tak trochu nálepkou označení "rasista" pro každého, kdo vyrukuje s jiným názorem?
Pan Tožička tvrdí, že výraz "romská kriminalita" je nesmysl, vzápětí ale používá spojení "zločinnost ve skupině Romů" a sám ji odlišuje od zločinnosti "příslušníků většinové společnosti" s tím, že je proti ní směšná. Není to absurdní?
V uplynulých 20 letech jsou naším oficiálním vzorem a nejbližším spojencem Spojené státy americké, a nevšiml jsem si, že by tento stát někdo z našich politiků či médií označoval za rasistický (přestože např. Indiáni tam dodnes žijí v rezervacích, ale to je trochu jiný problém). Co se týče ale zjišťování kriminality, tak ta se často uvádí v poměru k různým etnickým skupinám (podrobně viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Afroameri%C4%8Dan%C3%A9).
Proto se můžeme mj. dočíst, že "Afroameričané páchají vzhledem ke svému zastoupení v populaci daleko více trestných činů. U amerických černochů je sedmkrát větší pravděpodobnost než u lidí jiných ras, že spáchají vraždu, a osmkrát větší pravděpodobnost, že spáchání loupež. U mezirasových trestných činů je 39 krát častější spáchání násilného trestného činu černochů proti bělochům, než naopak, a 136 krát častější spáchání loupeže."
Taková jsou fakta. Jejich samotné zjišťování však někteří ideologové PC považují za rasismus; proto s nimi nesouhlasím: za rasismus bych mohl pokládat pouze určitý typ hodnocení z těchto faktů vycházející. (Jako např. ten závěr, že jednotlivé rasy mají žít odděleně, což ale opět byla oficiální doktrína americké ústavnosti do 60. let 20. stol.)
Paní Hyldebrantové samozřejmě nepřipadá slovo nepřizpůsobivý nijak hanlivé, jako nepřipadalo po staletí hanlivé říkat černochům negře, nebo oslovovat ženy profesionálky mužskými tvary (někdy dokonce pane) aby viděly, kdo by to měl správně dělat, nebo nosit nalepeny vousy, když přednášely na univerzitě. I Češi byli z pohledu západu jen špínou, a proto jsme si také vymohli, aby se např. v německé literatuře a diplomacii nepoužívalo pro náš stát hanlivé Tschechai (is schweinerei) ale Tschechien...
A pravda jako aktuální skutečnost? Proboha co to je!? Co je aktuální skutečnost? Vědecké poznání bylo před padesáti lety jinde, nemělo pravdu, má ji dnes? Nebo ji bude mít za padesát let?
Než se něco napíšete, má se o tom alespoň trochu přemýšlet a něco si tom přečíst. A hlavně se tu neohánět "aktuálně skutečnou pravdou". Tou která ví co s nepřizpůsobivými a špatně barevnými.
Onu reportáž v ČT jsem dnes na internetu shlédl. Nerozumím tomu, jak jste poznal, že druhá skupina Romů (v reportáži JEDEN obyvatel křičící z okna domu) se nechce integrovat, není pracovitá, nemá zájem o vzdělání a chce využívat českého sociálního systému??? Já jsem to z toho opravdu nikde nevyčetl. Znáte toho člověka, se kterým chtěli točit? Víte, čím si v životě prošel a víte proč tak reagoval? Napovím Vám, onen muž je obyvatelem obydlí, o kterém si pro pochopení můžete přečíst například zde: http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?id=216
Vaše slova jsou děsivá a děsí samozřejmě i mě, domníval jsem se, že to z mých příspěvků pochopíte.