Vláda schválila spojení ČSA a Letiště Praha do jednoho holdingu

ČTK

Letiště Praha a České aerolinie se spojí pod jedinou mateřskou společnost Český aeroholding, a. s. Podle ministerstva financí je cílem tohoto kroku vznik kapitálově silného a stabilního subjektu.

Letiště Praha a České aerolinie se spojí pod jedinou mateřskou společnost Český aeroholding, a. s. Projekt dnes na návrh ministerstva financí schválila vláda. Po jednání kabinetu to oznámil premiér Petr Nečas. Podle mluvčího ministerstva financí Ondřeje Jakoba je cílem vznik kapitálově silného a stabilního subjektu. Proces vzniku letecké superfirmy by měl být završen nejpozději do konce roku 2012.

Stát si od vytvoření holdingu slibuje zvýšení hodnoty zúčastněných firem. „Mateřská společnost bude kapitálově silnou entitou, která jednotlivé společnosti podpoří v restrukturalizaci a obnovování růstu a která bude zároveň prosazovat úspěch celé skupiny," řekl Jakob. Firmy prý budou fungovat efektivněji, neboť řadu činností mohou sdílet.

Podle Ladislava Tylla z Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické je krok státu jako vlastníka pochopitelný a může vést k některým benefitům jako je růst efektivity a vyřešení problémů ČSA. „Otázkou zůstávají další záměry vlády s tímto holdingem a samozřejmě i diskutovaná sanace ztrátového podniku podnikem ziskovým," uvedl Tyll.

Ekonom rovněž upozorňuje na možné obavy konkurentů před zvýhodněním ČSA u letištních poplatků. „Když si uvědomíme, jakou částku v ceně letenky hrají právě letištní poplatky, mohou ČSA získat podstatnou konkurenční výhodu před ostatními leteckými společnostmi. To z pohledu státu jako vlastníka je v pořádku, ale nikoli již z pohledu státu jako garanta volné hospodářské soutěže," dodal Tyll.

Samotné České aerolinie už v rámci restrukturalizace fungují v holdingovém uspořádání. Do dceřiných společností vyčlenily například údržbu, odbavení letadel a cestujících nebo charterové lety. Vzniknout mají rovněž samostatné firmy pro výcvik pilotů a stevardů a pro ostrahu letiště.

Všechny dceřiné firmy ČSA se vedle Letiště Praha zapojí do Českého aeroholdingu. „V rámci tohoto holdingového uspořádání se každá ze společností cíleně soustředí na svůj hlavní předmět podnikání," řekl dále premiér Nečas. Plán podle ministerstva financí vyhovuje českému i evropskému soutěžnímu právu, podléhá ale schválení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Mezi oběma firmami už panuje personální unie, když se loni na podzim generální ředitel letiště Miroslav Dvořák stal také prezidentem aerolinií. Hospodaření společností se ale zásadně liší. Zatímco ČSA se loni potýkaly s hrozbou ukončení provozu a vykázaly ztrátu 3,8 miliardy korun, letiště je dlouhodobě ziskové, loni vydělalo miliardu a stejný výsledek očekává i letos.

Aerolinie před krachem zachránila nevratná půjčka ve výši 2,5 miliardy od státního podniku v likvidaci Osinek a prodej majetku. ČSA v posledních měsících prodaly majetek za zhruba dvě miliardy korun, z toho 1,3 miliardy dostaly od Letiště Praha za sídelní budovu APC a hangár F. Letecká firma od loňska prochází ozdravnou kůrou, jejíž součástí je i výrazné snížení počtu zaměstnanců i letadel.

Mluvčí Českých aerolinií a Letiště Praha Hana Hejsková a Michaela Lagronová dnešní rozhodnutí vlády uvítaly, detaily prý obě firmy sdělí na čtvrteční společné tiskové konferenci.

S podobným sloučením vlastníka dopravní infrastruktury s dopravcem koketuje stát i v případě železnice. Ministerstvo dopravy zvažuje opětovné sloučení Správy železniční dopravní cesty s Českými drahami do jednoho železničního holdingu.