Tchaj-wan: volební kampaň po asijsku

Jan Miessler

Někomu možná kampaň před českými komunálními volbami přišla jako drahý, únavný a povrchní produkt místních stranických mašinérií. Kampaň do místních zastupitelstev na tchajwanském „ostrově svobody“ by mu otevřela oči dokořán.

Politická kampaň ke komunálním volbám začala na Tchaj-wanu o hodně dřív než v České republice a o hodně později také skončí. Volby primátorů, místních starostů a do obecních zastupitelstev se totiž budou konat až 27. listopadu a zejména v hlavním městě půjde o hodně. Pro současného prezidenta Ma Jing-ťoua (Kuomintang, KMT) i jeho předchůdce Čchen Šju-biena (Demokratická pokroková strana, DPP) v minulých letech představovala funkce tchajpejského primátora dobře pružící odrazový můstek k nejvyšší politické metě, o kterou se navíc „modří“ politici Kuomintangu se „zelenými“ protivníky z DPP utkají hned napřesrok.

Komunální volby se budou konat v pěti největších tchajwanských městech, což na vysoce urbanizovaném ostrově o velikosti Moravy představuje zhruba 60 procent všech oprávněných voličů. Většinu v parlamentu, post prezidenta, primátorská křesla Tchaj-peje, tchajpejských předměstí a Tchaj-čungu momentálně drží konzervativnější Kuomintang, zatímco Demokratická strana je silná na jihu ostrova v Kao-siungu a Tchaj-nanu.

Tchajpejské billboardy, autíčka a petardy

KMT rovněž drží většinu tchajpejských billboardových ploch. Proč je tomu tak, není žádnou záhadou: partaj, založená před sto lety „otcem Čínské republiky“ Sunjatsenem, je pokládána za momentálně nejbohatší politickou stranu na světě.

Zatímco českoslovenští komunisté museli po listopadu 1989 prakticky veškerý svůj majetek vrátit státu, bývalá čínská tchajwanská státostrana pořád vlastní televizní stanice, banky, petrochemické společnosti a podobné instituce. Hodnota majetku, který Kuomintang sice kvůli finančním těžkostem postupně rozprodává, ale navzdory palbě opoziční kritiky stále úzkostlivě tají jeho skutečný rozsah, se odhaduje na dvě až deset miliard amerických dolarů (35175 miliard korun).

Na kampani je to vidět: portréty kandidátů momentálně vládnoucí strany visí nejen na každém sloupu veřejného osvětlení, ale vyplňují i veškerý prostor mezi těmito sloupy. Na fasádách domů i na ohradách kolem stavenišť není čtverečního decimetru, který by nebyl pokrytý politickou agitací. Reklamy nadnárodních koncernů vůči tomu působí vysloveně popelkovsky.

×