Vánoce v bedně

Ivo Bystřičan

Televizní program je jeden ze způsobů orámování společenské nebo jiné významné události. Co o Vánocích říkají naše tři největší televizní stanice? Aneb — co bychom zjistili o Vánocích, kdybychom měli jen televizi?

Letos 17. listopadu bychom na komerční televizi Nova nijak nepoznali, že se jedná o sváteční den, kdy společnost slaví nějaké výročí. Obvyklý mix bezbarvých seriálů a importovaných filmů s prošlým datem trvanlivosti prošpikovaných reklamami nedokázalo kulaté výročí sametové revoluce nijak narušit a proniklo maximálně do zpráv. Komerční televize u své ohromně velké cílové skupiny nepředpokládá, že by ji společenský kontext dne mohl vůbec zajímat a že by se naopak zlobila, kdyby v programu nenašla obvyklé dramaturgické libůstky. Překvapivě důsledně se k 17. listopadu ale postavila Česká televize. Program alibisticky nevetkl pár relevantních materiálů do pevné struktury denního programu, aby se vlk nažral a koza zůstala celá, ale celodenní program se dal považovat za speciál věnovaný jednomu tématu. S Vánocemi je to poněkud jiné. Na Nově i Primě a do značné míry i v České televizi mají asi šéfové či šéfky programu pocit, že křesťanský svátek Vánoc je pohádkovou událostí. Jinak těžko vysvětlit, že programu dominují pohádky, které se střídají s neúprosnou pravidelností, v neměnném rytmu, od rána do večera. Druhým motivem strategie je pravděpodobně velikost snad nejvýznamnější cílové skupiny, jíž jsou děti. Dospělí s nimi všechny ty pohádky, které už viděli stopadesátkrát, chtě nechtě už nějak absolvují. Analýza programu Novy a Primy tedy naznačuje o Vánocích v očích strůjců televizních programů docela jednoduché věci — 1) Vánoce jsou pro děti, 2) narození Ježíše je pohádkovou událostí a 3) slovo „veselé“ je pro televize synonymem nenáročných komedií, u nichž se nemusí myslet při sledování a předtím nebylo potřeba přemýšlet při psaní jejich scénářů.Dnešní vánoční program Novy je naprosto důsledný v dodržení rytmu pohádka — komedie — pohádka — komedie do zemdlení. Pouze v 17:00 se koná výjimka, kdy Nova naděluje 1557. a 1558. díl svého seriálu Ulice naráz. Pravděpodobně proto, aby se diváci v pohádkových fantaziích či lehkém komediálním veselí příliš nevzdálili realitě. Těžko říci, jak z programu TV Nova poznat, že 24. prosince jsou Vánoce. Na Primě je program v podobném stavu, ale alespoň minimální posun v reflexi Vánoc v programování lze sledovat — některé z komedií či dětských filmů mají téma samotných Vánoc, například rodinná komedie Santa Claus pojednává o peripetiích amerického Ježíška, který má nehodu a Vánoce na jeho kontinentě jsou tímto ohroženy, dále Polární expres vypráví o chlapci pochybujícím o existenci Santa Clause, nebo Zázrak v New Yorku, v němž Santové na Vánoce pomáhají prodeji a toho od konkurence je potřeba zlikvidovat.Po 17. listopadu je letos na Vánoce alespoň zřejmé, ve srovnání s programovým přístupem Novy a Primy, jaký je význam veřejnoprávní televize. Ne že by snad vyřadila pohádky nebo komedie, navíc v primetime nabízí doušku dozajista laskavě nejapného humoru Veselé vánoční (pří)hody 2009, jak je nazváno „sváteční posezení s Miroslavem Donutilem a známými osobnostmi s jejich ratolestmi.“ S programem si však dala znatelně větší práci, přestože s povinnou kostrou si hnout nedovolila. Vyplnila ji však vánočními skvosty, a to zvláště na ČT2. Na druhém kanálu je v 10:55 možno sledovat společný Vánoční koncert kapel AG Flek a Hradišťan z roku 1992, ve 12:20 stojí za zmínku dokument Vyjdi z korábu režiséra Václava Kvasničky o Vánocích Moravanů a Slezanů, kteří přečkali povodně v roce 1997. Pravá perla přichází v 16:25 v podobě animovaného filmu Česká mše vánoční propojujícího obrázky Josefa Lady a Symfonický orchestr FOK ve skladbě Jana Jakuba Ryby. Od 20:00 nabízí ČT2 Koncert v katedrále populárního zpěváka Stinga. Jedná se o novou zimní kolekci songů, britských koled a ukolébavek, které Sting interpretuje v katedrále v Durhamu na severu Británie. Kdo vydrží do půnoci a nebude se mu chtít ven, může přepnout na ČT1, která bude přenášet Půlnoční mši ze Strahovského kláštera.