Zlínská lekce demokracie
Patrik NovotnýNa zlínské radnici vládla několik volebních období velká koalice ČSSD s ODS spolu s lidovci. Víkendové volby situaci konečně radikálně změnily. Obě velké strany skončí v opozici.
Takové zemětřesení jako ve Zlíně nezažije žádná z radnic krajských měst v České republice. ODS i ČSSD skončí v opozici. Ještě před volebním víkendem by tomu věřil málokdo.
Co je na zlínských volbách nejpodstatnější a nejpoučnější? Ve městě končí vláda politiků. Naštvaní lidé to vzali do svých rukou. Ti, co šli do voleb jako kandidáti, i ti, kteří je volili.
Rozzlobení muži a ženy
Ještě loni by řadu lidí, kteří teď usednou v zastupitelstvu, ani nenapadlo, že se někdy pustí do politiky. Na vítězné společné kandidátce Starostů a nezávislých s TOP 09 nebyl kromě Vladimíra Daťky (primátor města v letech 1994-1998) nikdo, kdo by měl nějaké zkušenosti s politikou.
„Už jsme se prostě nemohli dál dívat na to, co se ve městě děje,“ říká advokát Aleš Dufek, dvojka na kandidátce Starostů a TOP 09.
Chirurga Miroslava Adámka, který bude s největší pravděpodobností novým zlínským primátorem, snad i trochu mrzí, že bude muset odložit skalpel. I když, kdo ví. Třeba se mu bude hodit, vždyť před volbami tvrdil, že město potřebuje radikální řez.
Kandidáti Starostů a TOP 09 měli 23 % hlasů. Takový zisk se dal vcelku očekávat. Co ale nečekal snad nikdo, byl propad tradičních velkých stran.
Skutečnou štikou komunálních voleb ve Zlíně se stalo sdružení Za morální obnovu radnice (zkratka M.O.R.). To dali letos dohromady lidé, kteří byli předtím aktivní v Unii místních částí. „Několik let jsme chodili za radními se svými problémy. Neúspěšně. Nakonec nám řekli, že když chceme prosadit své představy, máme jít do voleb. Tak jsme to udělali,“ shrnuje jednička kandidátky Eva Štauderová.
Sdružení Za morální očistu radnice udeřilo na Zlíňany svou kampaní jako blesk z čistého nebe. Když se v srpnu ve městě objevily billboardy s velkým nápisem „M.O.R. na radnici“, nikdo netušil, o co jde. Chvíle napětí a až po nějaké době tiskovka, na které nové sdružení odhalilo své karty. Přesně jako z učebnic marketingu.