Poctivý ananas se u nás koupit zatím nedá, jen od nevolníků
Redakce DRProdej ananasů se u nás i v EU stále zvyšuje, sklízejí je nádeníci za otřesných pracovních podmínek. Občanské sdružení Společnost pro Fair Trade chystá kampaň za zvýšení podílu poctivého ovoce v českých obchodech.
Billa, Penny, Tesco, Kaufland, Lidl, Albert nebo Makro — všude tam jsou u nás k dostání ananasy. Spotřeba tohoto tropického ovoce stoupá v EU každý rok v průměru o dvanáct procent. Asi pětasedmdesát procent ananasů dovezených do EU pochází z Kostariky, kde se pěstují za otřesných podmínek.
Na alarmující situaci v obchodu s ananasy hodlá upozornit mezinárodní kampaň Make Fruit Fair!, která začne v nejbližší době. Kampaň se kromě ananasů zaměří i na banány, které jsou nejprodávanějším ovocem na světě a jejich pěstování je spjato s podobnými problémy. V České republice se do kampaně s její českou verzí zapojí občanské sdružení Společnost pro Fair Trade.
Podmínky na kostarických ananasových plantážích jsou již mnoho let terčem ostré kritiky ze strany mezinárodních odborových svazů a lidskoprávních organizací. Společnost pro Fair Trade chce právě na Světový den důstojné práce — 7. října — upozornit na to, že tisíce lidí v rozvojovém světě si může nechat jen zdát o podmínkách k důstojné práci, jaké v Evropě garantují zákony.