Poctivý ananas se u nás koupit zatím nedá, jen od nevolníků

Redakce DR

Prodej ananasů se u nás i v EU stále zvyšuje, sklízejí je nádeníci za otřesných pracovních podmínek. Občanské sdružení Společnost pro Fair Trade chystá kampaň za zvýšení podílu poctivého ovoce v českých obchodech.

Billa, Penny, Tesco, Kaufland, Lidl, Albert nebo Makro — všude tam jsou u nás k dostání ananasy. Spotřeba tohoto tropického ovoce stoupá v EU každý rok v průměru o dvanáct procent. Asi pětasedmdesát procent ananasů dovezených do EU pochází z Kostariky, kde se pěstují za otřesných podmínek.

Na alarmující situaci v obchodu s ananasy hodlá upozornit mezinárodní kampaň Make Fruit Fair!, která začne v nejbližší době. Kampaň se kromě ananasů zaměří i na banány, které jsou nejprodávanějším ovocem na světě a jejich pěstování je spjato s podobnými problémy. V České republice se do kampaně s její českou verzí zapojí občanské sdružení Společnost pro Fair Trade.

Podmínky na kostarických ananasových plantážích jsou již mnoho let terčem ostré kritiky ze strany mezinárodních odborových svazů a lidskoprávních organizací. Společnost pro Fair Trade chce právě na Světový den důstojné práce — 7. října — upozornit na to, že tisíce lidí v rozvojovém světě si může nechat jen zdát o podmínkách k důstojné práci, jaké v Evropě garantují zákony.

„Zaměstnanci ananasových plantáží často nedostávají ani základní mzdu, pod výhrůžkami se nesmějí organizovat v odborech, při práci s agrochemií nedostávají žádné ochranné pomůcky a jsou i dalšími způsoby zneužíváni,“ popisuje Kateřina Havránková ze Společnosti pro Fair Trade.

Členové Společnosti pro Fair Trade od března do června navštívili přibližně stovku supermarketů v různých českých městech. Zjistili, že ve třech čtvrtinách případů ananasy pocházely z Kostariky. Průměrná cena během sledovaných tří měsíců ve sledovaných obchodech činila 25,50 Kč.

Rovněž podle Českého statistického úřadu pochází nejvíce ananasů v našich obchodech skutečně z Kostariky. V roce 2009 odtud Česká republika dovezla téměř 5500 tun ananasů, do čehož ovšem není započítán reexport z ostatních evropských zemí.

Trh s ananasy ovládá jen několik málo velkých korporací. Patří k nim především Del Monte, Dole, Chiquita, Fyffes. Podobně jen několik málo velkých řetězců ovládá většinu maloobchodní trhu v České republice i jinde v Evropě.

„Obrovská tržní síla maloobchodů a dodavatelů tropického ovoce způsobuje silný tlak na pěstitelské ceny ananasů. U nás i jinde v Evropě se ukazuje, že zákazníci chtějí nízké ceny. Ne ovšem na úkor pracovních a životních podmínek zaměstnanců plantáží,“ uvádí Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade.

Variantou pro spotřebitele, kterým záleží na původu zboží, je certifikace Fairtrade. Tato známka dává spotřebiteli jistotu, že ananasy vypěstovali lidé za důstojných podmínek a že přitom bylo respektováno životní prostředí i místní komunita.

„Ve Švýcarsku či Finsku je asi pětina ananasů na trhu se známkou Fairtrade, ještě více v Itálii,“ vypočítává Barbora Mrázková. „Do České republiky se bohužel fairtradové ananasy zatím nedovážejí.“

Česká obdoba kampaně Make Fruit Fair! dostala název Za férové banány! a oproti Francii, Německu a Velké Británii se zaměří hlavně na banány a na podporu jejich fairtradové alternativy. Kampaň začne v listopadu zveřejněním průzkumu o současném českém trhu s banány a postoji obchodníků ke značkám bio a Fairtrade.