Virus vnitřní frustrace napadl Karlin Studios
Johana LomováVstupní prostor pražské Entrance Gallery v současné době zaplňuje výstava nazvaná Selži znova, na niž navazuje Případ návratu dětských nemocí ve velké hale Karlin Studios.
Omšelá tovární hala v pražském Karlíně ukrývá dva výstavní prostory a sedmnáct uměleckých ateliérů. Pod názvem Selži znova zde nalezneme práce Martina Horáka, Marka Meduny, Jana Nálevky a Václava Stratila, z nichž je bezesporu nejznámější ten poslední, jenž je zde zastoupený obrazem Nižší forma malby je podmalba.
Vystavené práce ostatních autorů komentují v podobném duchu nároky, které na výtvarné umění a umělce klade současná společnost. Martin Horák situaci ironizuje nápisem „náš nejlepší olomoucký výtvarník“ a Marek Meduna se omezuje na textová sdělení, z nichž jedno tvoří autobiografický esej.
Zatímco prostor přilehlé velké haly Karlin Studios ovládl koncept Vasila Artamanova (který letos patří k umělcům nominovaným na Cenu Jindřicha Chalupeckého) a Pavla Sterece. Poetická představa označená jako „detektivní vyprávění, jehož zápletku i rozuzlení tvoří návrat dětských nemocí“ jako téma prostupuje instalace šesti umělců.
Dětské nemoci jsou v kontextu výstavy především metaforou pro předsudky, které jsou hluboce zakořeněny v naší společnosti, respektive pro různé patologie zformované v dětství. Explicitním příkladem prvního případu jsou videa izraelského umělce Roee Rosena nebo alegorický obraz Václava Magida, jenž ironicky zkoumá představu levicových a pravicových úchylek na pozadí romantické krajinomalby.
Druhé téma rozvíjí polský umělec Zbigniew Libera v sérii fotografií nazvané Patologie jako zřídlo umělecké tvorby. Starší generaci umělců na výstavě zastupují karikatury Miroslava Bartáka a album kreseb s titulem Lev Tolstoj a ženská otázka od Viktora Pivovarova, které jsou zde představeny formou videa.
Výstava nepředkládá divákovi jasné sdělení, jedná se naopak o zřejmou provokaci, jejíž obsah se proměňuje s každým novým návštěvníkem, který svým příchodem vnese do výstavy své vlastní „dětské nemoci“. Sympaticky otevřené vyznění stojí na hraně nekonzistentní výzvy, jejíž jednotlivé prvky drží pohromadě především okamžité rozpoložení návštěvníka a jeho ochota s umělci spolupracovat.
Selži znova, Entrance Gallery; Případ návratu dětských nemocí, Karlin Studios, Křižíkova 34, Praha 8, otevřeno st - ne, 12 - 18 hodin. Výstavy potrvají do 17.října 2010.