Ministr dopravy: Na stavbu nových dálnic si půjčíme
Marek HomolkaMinisterstvo dopravy si chce na stavbu nových dálnic půjčit. Kritici však poukazují na fakt, že spíše než stavět nové dálnice je třeba dostavět stávající úseky a více se zaměřit na jejich údržbu.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka chystá reformu ve financování výstavby dálnic a dalších dopravních staveb. Ty by měly být od příštího roku hrazeny z prodeje dluhopisů, které vydá Státní fond dopravní infrastruktury. V roce 2013 totiž vyprší možnost čerpat finanční prostředky na stavbu českých dálnic z evropských fondů.
Ministerstvo dopravy tak pokládá prosazení nového způsobu financování silničních staveb za svoji prioritu a s půjčenými penězi počítá na osm set kilometrů dálnic, které podle jeho plánů zbývá dostavět.
„V Polsku se podařilo tento způsob financování dopravních staveb prosadit za půl roku, tak snad se to podaří i u nás. Změna si vyžádá novelu zákona o fondu dopravy," uvedl pro ČTK ministr Slamečka. Vedle Polska se prý tento způsob osvědčil také v Rakousku či na Slovensku.
V současnosti je stavba českých dálnic hrazena prostřednictvím peněz ze státního rozpočtu a evropských fondů, to ale Slamečka považuje za dlouhodobě neudržitelné. Problém je podle něj především v tom, že nákladné stavby se plánují dlouhodobě, ovšem jejich realizace se odvíjí od možností rozpočtu na daný rok.
Změny ve financování nových dálnic by měly přinést záruku peněz, kterými by mohl Fond disponovat. Navíc dluhopisy se nebudou započítávat do maastrichtských kritérií pro zadlužení státu. Stát také počítá s podporou soukromých investorů.
„Ministerstvo plánuje stavbu nových dálnic. Ovšem mnohem potřebnější je výstavba obchvatů u měst, která je potřebují, či dostavba stávajících dálnic,“ uvedl pro Deník Referendum Miroslav Patrik ze sdružení Děti země. Sám považuje stávajících pět set kilometrů českých dálnic za zbytečné. „Získávat peníze na dálnice, které jsou zřejmě předražené, je slepá ulice. Navíc pokud se postaví nové kilometry dálnic, tak je třeba pamatovat na jejich údržbu, přičemž údržba silnic je v České republice obecně velkým problémem,“ doplnil Patrik.
Dálnice postavené za dluhopisy by se mohly v České republice stavět již od roku 2012. Pro příští rok je otázka jejich financování vyřešena: prostavět by se mělo rekordních devadesát šest miliard, přičemž polovina peněz pochází z Evropské unie.
„Dostačující by ovšem byla i polovina peněz, které se v příštím roce prostaví. Vrátili bychom se k tempu, jakým se stavěly dálnice v polovině devadesátých let. Vedle toho by bylo třeba také více se zaměřit na železniční dopravu či silnice první a druhé třídy,“ dodává Patrik.
Další informace:
iHNed.cz Kde vzít na dálnice? Ministr Slamečka navrhuje razantní změnu — dluhopisy