Lokální tratě a obr(a)na organismu

Ondřej Vaculík

Je potřeba, abychom si konečně uvědomili, že automobilový průmysl si nevystačí jenom se zákazníky, kteří automobil chtějí, ale je třeba přinutit ke koupi automobilu i ty, kteří ho nechtějí. Tedy jde o to, aby lidé neměli jinou možnost dopravy a bez auta byli zcela izolovaní.

K plánovanému rušení některých lokálních železničních tratí už bylo řečeno asi všechno. Znamenitě to vystihl v našem listě Marek Tomek v článku Tak ta železnice zajde: „Železnice je jako živý organismus. Čím více ji osekáváme, tím rychleji umírá.“ Jinými slovy to řekl i můj francouzský bratr Martin, když jsme onehdy jeli krásnou krajinou kymácivým vlakem po nějaké křivolaké trati na Rakovnicku: „To je krása! Vy se tak máte! Ale to všechno postupně půjde do prdele, jako to šlo ve Francii.“

Jiným způsobem to naznačil ministr dopravy Vít Bárta, jenž hodlá „z bruselských peněz určených na železniční stavby vzít dalších zhruba devět miliard a přesunout je na stavby silnic“ (LN 15. 9. 2010). Musíme si uvědomit, i když to zdánlivě zní demagogicky, že automobilový průmysl si nevystačí jenom se zákazníky, kteří automobil chtějí, ale potřebuje přinutit ke koupi automobilu i ty, kteří ho nechtějí. Tedy jde o to, aby lidé neměli jinou možnost dopravy. Jak říká můj francouzský bratr: „U nás se bez auta nehneš. A to bude u vás taky.“ (A já mám chuť mu za ta jeho blbá chytrá věštecká slova vždycky jednu natankovat.) Paradoxem je, vypráví dále francouzský bratr, že s tím autem se pak stejně nehneš, jaké jsou všude na silnicích zácpy. A o to výrobcům aut jde také: abys v automobilu trávil co nejvíce času. Abys na něm byl závislý jako na invalidním vozíku. Pak by člověk ovšem docenil, kdyby v autě bylo i WC. (Tak přechytralý je můj bratr, což mě často jako vzděláním zedníka až uráží. Proto ani vás jeho univerzitními myšlenkami nebudu mořit.)

×
Diskuse
MP
September 22, 2010 v 6.57
Autobus vyjde opravdu levněji, narozdíl od vlaku se u autobusů neplatí polatek za dopravní cestu, což náklady v neprospěch
železnice dost navyšuje.
September 22, 2010 v 20.44
Pane Procházko,
díky za informaci. Ale řekněte mi, proč se vlastně neplatí u autobusů poplatek za dopravní cestu? Vždyť snad údržba silnic stojí taky pěkné peníze, jako údržba železnic!
Je docela dobře možné, domnívám se, že kdyby se záležitost propočítala, zjistilo by se, že jde jen o to, nastavit poplatky z užívání cest spravedlivěji a železnice by se nemusely rušit!
Pane Vaculíku já zas pláču, že pan Bárta teď zrušil trať Moravské Budějicice - Jemnice. Taková škoda! Co dodat?
Snad ještě, že moji přátelé v Anglii mi už kdysi v 90. letech s lítostí líčili, jak za Margaret Thatcherové byly zrušeny "loukotě", tj. spojovací tratě mezi paprsky vycházejícími z Londýna a kladli na srdce, abychom si totéž nenechali udělat u nás.
MP
September 23, 2010 v 17.21
Když by došlo ke změně v poplatcích a navýšila by se cena na provoz autobusů, pak by kraje mohli objednávat spíše vlakovou dopravu.
Největší problémy tu způsobuje Správa železniční dopravní cesty, která nechce udržovat lokální tratě. Přitom údržba lokálních tratí není tolik nákladná jako například údržba hlavní tratě nebo koridoru.
SH
September 24, 2010 v 18.15
A co ve válce?
Automobilismus je amerikanizací Evropy. A je jednou z příznaků rakoviny této civilizace. Ve Státech byl logický při jejich nízkém osídlení na kilometr čtvereční a praktické neexistenci železnice. Ale v Evropě, kde byla hustá, až velmi hustá železniční síť si teprve Hitler uvědomil „nedostatky“ železnice. Především že je pro válčení velice nevýhodná. Pohybující se objekt nemůže manévrovat a její tratě jsou velice těžce obnovovatelné při poškozeních. Takže ono nejde jen o zisky automobilek, ale rovněž o přechod této civilizace na permanentní válčení, či připravenost na válku.