Zadávání inzerce v České televizi prozkoumá kontrola

ČTK

Podle deníku E15 podal neznámý stěžovatel na Českou televizi podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomu, že obchodní oddělení ČT zadalo neobjektivní kritéria výběru zájemců o správu inzerce.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) šetří soutěž České televize na prodej inzerce. Podle informací pondělního vydání deníku E15 úřad podnět dostal od jedné z dvanácti firem, které si k řízení vyzvedly zadávací dokumentaci. Deník uvedl, že zdržení vyhlášení výsledků výběrového řízení může negativně ovlivnit reklamní výnosy veřejnoprávní televize v příštím roce.

„Úřad (ÚOHS) vede v této věci správní řízení. Bylo zahájeno na základě obdrženého podnětu, jméno stěžovatele nesdělujeme," řekl deníku místopředseda ÚOHS Kamil Rudolecký.

Obchodní ředitel ČT Robert Kvapil listu sdělil, že firma napadla jedno z kritérií zakázky. Jde o kritérium, které bere v potaz schopnost prodejce předpovídat GRP (gross rating point, jednotka sledovanosti) v závislosti na sledovanosti programu, a stanovit strukturu ceny GRP. „Jinými slovy, jak umí udělat kompletní byznys plán na další rok. Podle této firmy je to neobjektivní kritérium. S tím nesouhlasíme," dodal Kvapil.

Kritérium vypracování byznys plánu má při rozhodování a vítězi zakázky váhu patnácti procent, zbývajících pětaosmdesát procent tvoří ekonomická kritéria, z toho padesát procent činí výše provize a pětatřicet procent bankovní záruka, kterou by se ČT zajistila v případě, že by se dodavatelská firma dostala do problémů.

Kvapil již dříve řekl novinářům, že se do soutěže nemohou hlásit mediální agentury a s nimi spřízněné firmy. „Je to z toho důvodu, že agentura zastupující klienty, nikoliv média, by viděla do cenotvorby jiných klientů u konkurenčních agentur. Tyto agentury by pak začaly ČT přirozeně bojkotovat. Z tohoto pohledu tam vidíme riziko, a proto jsme to omezili i na osoby propojené," uvedl Kvapil.

Do rozhodnutí ÚOHS televize nebude moci stanovit vítěze soutěže. V těchto týdnech přitom začíná vyjednávání velkých zadavatelů s mediálními zastupitelstvími o smlouvách na příští rok. Nový nákupčí ČT tak bude mít výrazně ztíženou pozici, upozornil deník. „Chtěl bych, aby ÚOHS rozhodl co nejdříve, tlačí nás čas," podotkl Kvapil.

Cena zakázky je předběžně stanovena na 195 milionů korun bez DPH. Výběrové řízení je v závěrečné fázi. Na konci srpna se otevřely obálky s nabídkami, vítěz měl být podle původního plánu určen v těchto dnech. Rozhodovat se bude mezi dosavadním prodejcem reklamy ČT, firmou Media Master, za kterou stojí Tomáš Chrenek, a firmou MediaPlatform podnikatele Michaela Richtera. Kvapil potvrdil, že podnět k ÚOHS nepodala ani jedna z nich.

ČT požadovala po uchazečích minimální výši obratu z reklamní činnosti za poslední tři účetní období sto padesát milionů korun a dále sjednání pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetí osobě s minimální pojistnou částkou padesáti milionů korun. Zájemci museli složit finanční záruku jednoho milionu korun.

ČT ročně získávala z reklamy okolo tři čtvrtě miliardy korun. Roční provize Media Master, jehož pětiletá smlouva končí letos 31. prosince, se pohybovala okolo šedesáti milionů korun, napsal dnešní E15.

Česká televize loni podle své výroční zprávy měla z reklamy výnosy 469,3 miliony korun. Proti předchozímu roku to byl pokles o bezmála 270 milionů korun a bylo to také o 285,7 milionů méně, než předpokládal plán výnosů z reklamy. Letos televize počítá s příjmy z reklamy v objemu 530 milionů korun.

Rozpočet ČT na letošní rok má být stejně jako loni vyrovnaný s celkovými příjmy a výdaji 7,3 miliardy korun. Podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele Jiřího Janečka je ale reálný rozpočet nižší o 650 milionů korun, které jsou určené na fond rozvoje kinematografie a digitalizaci.