Magistrát stále počítá s tunelem u Národního muzea
Dušan RadovanovičTunel pod Národním muzeem v Praze je stále reálnou variantou. Podle Auto*Matu by však znamenal zakonzervování současného stavu, kdy magistrála přivádí do centra města na sto tisíc aut denně.
Magistrát stále neopustil plán výstavby tunelu u Národního muzea v Praze. Do něj by měla být v okolí Václavského náměstí svedena severojižní magistrála. Tento týden vypršel termín, kdy se k záměru mohli vyjádřit občané a úřady státní správy.
Na návrhu nyní budou pracovat architekti z Útvaru rozvoje města. Pak jej znovu předloží k veřejnému připomínkování a nakonec k rozhodnutí novému zastupitelstvu. Kontroverzní plán se setkává s kritikou především proto, že by zůstal zachován model dálnice vedoucí skrz Prahu.
„Výstavba tunelů u Národního muzea by navěky změnila tvář Prahy. Došlo by k zakonzervování charakteru severojižní magistrály jako dálnice vedoucí centrem, a to včetně obrovské kapacity téměř stovky tisíc aut denně,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Na rozdíl od často diskutované stavby tunelu Blanka však o plánu dalšího tunelu v centru Prahy ví jen málokdo. „Přestože jde o mimořádně závažné rozhodnutí, obyvatelé města o přípravě stavby prakticky nemají tušení,“ upozorňuje Křivohlávek.
Magistrálu, přivádějící do centra Prahy denně na sto tisíc aut, je však podle sdružení třeba zásadním způsobem zklidnit a proměnit na městský bulvár. Podobné řešení přitom slibovali strany napříč politickým spektrem už od roku 1990. Například dosluhující primátor Prahy Pavel Bém sliboval při svém nástupu do funkce před osmi lety zavedení mýtného za vjezd do Prahy. Dodnes však nefunguje.
Auto*Mat doufá, že po komunálních volbách zasednou na magistrátu noví politici, kteří plán tunelu pod Muzeem odmítnou. „Dálnice do centra Prahy nepatří. Věříme, že nové vedení města bude mít více rozumu než to současné a s magistrálou, která je symbolem přetížení ulic automobily a dopravního inženýrství sedmdesátých let, konečně něco udělá,“ dodal Křivohlávek.