Rozšíření letiště Vodochody odmítla další obec

ČTK, Hana Holcnerová

Obce v okolí vodochodského letiště se od počátku letošního roku v místních referendech bouří proti rozšíření letiště Aero Vodochody, patřící finanční skupině Penta. V úterý se přidaly Klecany.

Obyvatelé Klecan se v úterý v místním referendu postavili proti výstavbě spalovny kalů i proti rozšíření letiště Vodochody na mezinárodní terminál. ČTK to řekl starosta Klecan Ivo Kurhajec. Ze 2014 dospělých místních své hlasy odevzdalo 781, což je téměř 39 procent. Podle novely zákona stačí pětatřicetiprocentní účast, aby referendum mohlo být platné. Úřad čeká ještě na vyjádření právníka.

Proti výstavbě spalovny bylo 755 místních a proti rozšíření letiště Vodochody 607. Hlasovací místnosti byly otevřeny od od dvou do deseti hodin večer, obyvatele k hlasování vyzýval také místní rozhlas.

Praha hodlá vybudováním spalovny kalů v hodnotě dvaadvaceti miliard korun vyřešit nedostačující kapacitu Ústřední čističky odpadních vod na Císařském ostrově. Plán počítá s vybudováním rozsáhlého komplexu technologických zařízení a právě v Klecanech-Drastech je už řadu let nefunkční technologie. Podle některých klecanských obyvatel jde o megalomanský projekt, proto proti spalovně neustále brojí.

Referenda o rozšíření letiště Vodochody se konají v přilehlých obcích už od počátku letošního roku. Rozšíření vodochodského letiště na mezinárodní terminál už jich odmítlo mnoho. Podle starostů obcí, které se spojily ve Sdružení proti letišti Vodochody, bude po zprovoznění letiště soustavně poškozováno zdraví obyvatel.

Obcím vadí hlavně zvýšení hluku v celé oblasti a enormní zatížení silniční dopravy. Za nebezpečnou považují také blízkost petrochemických závodů v Kralupech.

Obci Vodochody patří v areálu letiště přes tisíc čtverečních metrů. Další parcely na letišti patří Máslovicím a Postřižínu; i jejich obyvatelé mezinárodní letiště odmítají.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun a usiluje o jeho rozšíření na druhé velké letiště pro Prahu. Ročně na vodochodském letišti přistane nebo z něj vzlétne na devět tisíc letadel. V budoucnu chce odbavovat ročně tři a půl milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Ostrý provoz by měl být zahájen na přelomu let 2012 a 2013.

Penta se bez souhlasu místních obcí neobejde. Z dostavby se tak může také stát zásadní téma místních komunálních voleb.

K privatizaci letiště Vodochody mají výhrady Věci veřejné, které se letos v červnu obrátily s podnětem k prošetření k Evropské komisi. Podnět daly rovněž k prošetření odkupu pozemků ve vlastnictví Penty Letištěm Praha.