Ve vedení Prahy zůstala ODS sama

Jan Miessler

Rada hlavního města Prahy je nyní sytě modrá, po Markétě Reedové (SNK-ED) rezignoval i Petr Štěpánek (SZ).

Pražští radní z ODS dotlačili k rezignaci posledního člena jiné strany, který ve vedení města zbýval. Po úterní rezignaci náměstkyně primátora Moniky Reedové (SNK ED) svou funkci složil i Petr Štěpánek (SZ). Kdyby to neudělali, ODS by je stejně odvolala. V radě má ostatně většinu, takže ani žádné další partnery nepotřebuje.

„Těším se na spolupráci v příštím roce, byť to bude spolupráce tvrdší, z opozičních lavic," citovalo Štěpánkova slova na rozloučenou Aktuálně.cz. Těžko říct, o jakou spolupráci se bude jednat: radní z ODS Štěpánka i Reedovou poslední dobou kritizovali, že v radě nejsou k občanským demokratům loajální a často proti nim hlasují.

Spory se vyostřily v souvislosti s audity na pražskou Opencard: Reedová narazila se svým návrhem protikorupční strategie a společně se Štěpánkem se kriticky vyjadřovala k Opencard. V souvislosti s oběma tématy se otevřeně mluví o primátoru Bémovi i pražské ODS obecně, té se samozřejmě kritika nelíbí.

Reedovou občanští demokraté ve čtvrtek nahradili kontroverzním radním pro kulturu Milanem Richterem, který vešel do obecného povědomí svým tažením proti pražským divadlům a přirovnáním kultury k rohlíkům. Protikorupční politiku Reedové prý hodlá zpřísnit. Štěpánka nahradil Štěpán Šlosar. Jak Reedová, tak Štěpánek byli nicméně kritizováni nejen občanskými demokraty: například podle politologa Lukáše Jelínka dělali pouze naivní křoví zkorumpované ODS.

Vedle Opencard, kde Bém začal postupně připouštět, že ne všechno je s miliardovým projektem v pořádku, souvisí s dopravou i řada dalších rozhodnutí, za které byla ODS kritizována. Válka proti zaměstnancům pražské hromadné dopravy, která málem skončila stávkou, nyní pokračuje jinými prostředky.

Nebude se sice zeštíhlovat, primátor Bém chce ale dopraváky připravit o jejich jízdní výhody a v zásadě jim osekat zaměstnanecké benefity tak, že nepůjdou nad rámec zákoníku práce. To je ale pro odboráře nepřijatelné, obnovili proto stávkový výbor. Podle odborářů se také neplní dohody, které byly uzavřeny v listopadu kvůli odvrácení stávky.

Mezi další kontroverzní rozhodnutí patří v podstatě tajné rozhodnutí o miliardovém tunelu Blanka, který shodou okolností začíná kousek za Pražským hradem v místech, kde měla stát Kaplického knihovna. Tento projekt ODS zlikvidovala poukazem na to, že by postmoderní blob zničil pražské panorama, přičemž primátor Bém v tom hrál hlavní roli, přestože původně knihovnu podporoval.

Tunel Blanka přitom přivede do oblasti za Pražským hradem rychlostní komunikaci a s ní i řadu automobilů, navíc bude stát miliardy, které by bylo možné investovat do hromadné dopravy, která by počet aut snížila. Projekt navíc vzhledem ke své pravděpodobné zbytečnosti nemá nárok na peníze z EU jako jiné dopravní stavby.

Dalším paradoxem, za kterým kritici pražské radnice vidí betonovou lobby a zkorumpované vedení města, je projekt prodloužení metra. Severní část linky A by měla být za další miliardy postupně prodloužena až na letiště, navíc značnou oklikou.

Zejména pražští zelení tento návrh kritizují a prosazují mnohem levnější železniční spojení letiště s centrem. Paradoxně právě v době podobných miliardových investic pražský magistrát ruší tramvajové spojení a chce zaměstnancům snížit bonusy, což by znamenalo úsporu maximálně v řádu milionů.

Další informace:

Aktuálně.cz Praha zůstala v rukou ODS, radu opustil zelený Štěpánek

Aktuálně.cz Bém zaskočil odbory, chce vzít lidem v MHD slevy

Aktuálně.cz Praha potichu pořešila dluhy MHD. Plánuje škrtání spojů