Metro do Motola za téměř 20 miliard místo levnějšího vlaku

Zuzana Burgerová

Magistrát vybral konsorcium Metrostav-Hochtief. Pražští Zelení stále prosazují železnici.

Vítězem tendru na severní prodloužení trasy A pražského metra v hodnotě 18,7 miliardy korun se stalo sdružení firem Metrostav a Hochtief. Obě firmy byly již před výběrovým řízením předpokládanými vítězi. Výběrová komise přišla s výsledkem 30. listopadu, se stavbou by se mělo začít počátkem příštího roku.

Vítězové zatím rozhodnutí nechtěli komentovat, protože ještě běží lhůta, do které se mohou jejich konkurenti odvolat. Vedle sdružení Metrostav-Hochtief se užšího kola řízení zúčastnily také firmy Strabag a OHL ŽS.

Výstavba prodloužení metra je ale navzdory tvrzení magistrátu sporná. Původně se totiž uvažovalo o modernizaci železnice, která by byla výrazně levnější. Variantu prodloužení metra nakonec prosadili radní z Prahy 6, takže se mělo stavět metro i železnice zároveň. Na železnici však v tuto chvíli nezbývají peníze, a stavba proto byla odložena.

Magistrát považuje celý projekt výstavby metra za ekonomicky efektivní. Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol," uvedl už dříve mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Podle opoziční zastupitelky Petry Kolínské ze Strany zelených by ale železnice úplně stačila a navíc by vyšla daleko levněji. Výstavbu metra Kolínská považuje za populistický krok, navíc neefektivní, protože větší náklad lze převést vlakem, metrem však nikoliv. Kolínská nesouhlasí ani s tím, že by projekt pomohl Praze 6 od automobilové dopravy, protože v místech, kudy by mělo metro procházet, není taková hustota obyvatelstva. Potřebu dopravně obsloužit Motol by Strana zelených vyřešila prodloužením metra B nebo novou tramvajovou tratí.

Dopravní podnik zatím nezveřejnil konkrétní cenu, kterou vítěz tendru nabídl. Z celkové částky 18,7 miliard korun má přitom jít osm miliard z fondů EU. Samotná stavba byla zadavatelem vypočtena na třinát miliard korun, k tomu je však třeba ještě připočíst dodávku technologií v ceně asi šest miliard. Zároveň chce Dopravní podnik v příštím roce šetřit a omezit například jízdu tramvají.

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru bude rozděleno do tří etap. První bude dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně. Do dvou let by měly začít také práce na nové trase D. Ta povede z Náměstí Míru přes Pankrác až do Písnice a celkem má mít deset stanic.

Další informace:

Idnes.cz Metro do Motola postaví firmy Metrostav a Hochtief CZ

HN Metro do Motola za téměř dvacet miliard budou stavět Metrostav a Hochtief

HN Peníze na metro jsou. Praha schválila trať do Motola