Novinářské jasno

Petr Pospíchal

V přístupu novinářů schází moment presumpce neviny. A protože se často s oblibou vrhají všichni společně na jednu oběť, je jejich zájem smrtící. Proti mediální štvanici se lze totiž jen velmi těžko bránit.

Ve sdělovacích prostředcích denně čítáme, slýcháme a vídáme různé informace, které nabízejí hotový názor na danou záležitost. Nepřemýšlet a jen číst či poslouchat, protože je-li obsah sdělovacích prostředků jen měkkou, poddajnou výplní mezi reklamními bloky či stránkami, nezáleží na něm o nic víc, než na tom, aby mucholapka byla nápadná a lepivá.

Většinou takový kdosi popíše kdy, kde, co a jak, ale nepoloží si otázku, která by z něj teprve mohla udělat novináře: otázku proč! Kdo informaci vydal, jaký na jejím zveřejnění může mít zájem, jaká je časová, obsahová nebo emoční souvislost, zdali dané informace nemohou umožňovat také jiný výklad událostí a proč nebylo třeba informaci pracně získávat, jestliže přišla sama.

×