Pražští radní se zabývali posledním propadem tunelu Blanka. Podle odborné studie si opravné práce vyžádají minimálně 14 milionů korun. Iniciativa Auto*Mat však očekává náklady ještě mnohem vyšší a chystá se primátora Béma navléct do montérek.
Posledním propadem tunelu Blanka, který se stal na začátku července, mohla hlavnímu městu vzniknout škoda nejméně 14 milionů korun. Vyplývá to ze znaleckého posudku, který pro Prahu vypracovala Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze. S materiálem se na úterním jednání seznámili radní hlavního města.
Podle posudku bude záležet na tom, jaké budou příčiny propadu. Pokud se neprokáže, že událost vznikla kvůli nepředvídatelným fyzikálním podmínkám nebo pokud nebude možné příčinu zahrnout „do kategorie rizik nesených přímo objednatelem" (Prahou), za škody bude zodpovídat dodavatel stavby. Tím je společnost Metrostav.
V opačném případě půjdou peníze z pražského rozpočtu. Pokud nebude vina na straně Metrostavu, má firma nárok na prodloužení lhůty na výstavbu.
Podle posudku vznikly v důsledku propadu tunelu materiální škody na pozemcích a stavbách, dále na tramvajových kolejích a přilehlých komunikacích. Poškozeno bylo rovněž dobré jméno Prahy. Propad si také vyžádal náklady navíc na zajišťovací a záchranné práce, na odstranění propadu a administrativní náklady.
Částku čtrnáct milionů korun označuje posudek jako dolní limit nákladů. Horní hranici údajně nelze v současnosti odhadnout. Při celkovém vyčíslení bude záležet především na závěrech vyšetřování báňského úřadu, které dosud nebylo ukončeno.
„Čtrnáct milionů je hodně nízký odhad, jsem přesvědčen, že ta cena bude reálně o dost vyšší,“ uvedl pro Deník Referendum Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Primátor Bém se před časem s iniciativou vsadil, že se stavba tunelu neprodraží, jinak navlékne montérky a odpracuje padesát hodin veřejně prospěšných prací. „Naši příznivci už mohou primátorovi vybírat práci, protože prodražení projektu je už teď zjevné,“ glosuje situaci Křivohlávek.
„Magistrát se pustil do megalomanské stavby podle třicet let starých plánů, která vyjde na třicet miliard korun. Tohle jsou jen další náklady navíc. Jestliže se dnes na stejné radnici mluví o šetření, je to výsměch občanům,“ říká Michal Křivohlávek.