Časoprostorový závod Tomáše Džadoně
Věra JirousováHunt Kastner Artworks uvádí divoký závod motocyklu ze stáje Valentino & Džadoň versus Sluneční paprsek.
Instalace a performance Tomáše Džadoně se stala vítanou senzací, kterou v prestižní galerii na Letné ocenila spousta návštěvníků a zvláště jejich děti.
Džadoňova současná socha (aneb stará německá motorka NSU ze čtyřicátých let po generální renovaci) dostává těsně před cílem šanci dostihnout v pravotočivé zatáčce proslulou moderní sochu Otakara Švece (1924) zvanou Sluneční paprsek.
Jak už to ve světě chodí, každodenní vizuální realita poněkud pokulhává za svým zářným vzorem. Ti, kdo znají Švecovu dokonalou formu této kultovní sochy české moderny ze stálé expozice Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci, nejspíš zapláčou.
Nakonec však autorské dvojici mladých umělců odpustí, že je replika Slunečního paprsku poněkud zbouchaná. V těsném závěsu za svým idolem zde totiž Džadoň prokazuje radikální rozdíl mezi přístupem moderny, která klade důraz na estetickou formu a ušlechtilý materiál, zatímco současný koncept upřednostňuje naplněný smysl akce.
Historika umění s velkým respektem k estetice moderní sochy, anebo mě, která ctím víc její vizuální myšlenku, možná napadne, jak by asi probíhal napínavý závod Džadoňovy sochy se samotným originálem sochy v Národní galerii?
Naštěstí je všem zřejmé, že Sbírka moderního a současného umění NG o nějaké atrakce mladých výrazných umělců neprojevuje zájem.
Tomáš Džadoň (1981 v Popradě), žhavý kandidát na Cenu Jindřicha Chalupeckého (pro mladé výtvarné umělce do 35 let), zaujal loni publikum v DOXU svou absurdní metaforou paneláku jako domova.
Jeho současné práce se často soustřeďují na triviální, avšak podstatné otázky. Třeba: jak to že společnost s tak bohatou tradicí řemeslné práce i vysokou kulturní úrovní preferuje masovou produkci a akceptuje podřadné konzumní dreky, ať už v oblasti zboží, nebo ve sféře kultury?
Namísto dlouhé úvahy lze uvést příklad v kostce. Ze statistických údajů je známo, že Napoleonské války snížily výšku francouzských mužů (a potažmo celé populace) takřka o 20 cm. Kdo by se tedy divil, že po čtyřicet let trvající epizoda, zvaná komunistický provoz kultury, snížila zdejší kulturní povědomí na vkus pro trpaslíky. Doufejme, že současná kulturní politika vytáhne českou veřejnost konečně z příkopu a nesrovná ji na laťku rozvinuté kulturní infrastruktury Berouna.
Tomáš Džadoň & Valentino Diego: Závod. Hunt Kastner Artworks Praha, výstava potrvá do 26. září 2010.