Alfons Mucha se stal stálicí české secese
Věra JirousováGalerie U Betlémské kaple připravila expozici secesních plakátů, dekorativních panó a tisků.
Na výstavě jsou vedle originálních litografických plakátů a kreseb Alfonse Muchy zastoupeny i secesní tisky a kresby, které vytvořili Vojtěch Preissig, František Tavík Šimon, Max Švabinský, Jaromír Stretti-Zamponi aj.
Dva barevné dřevoryty z cyklu Mystikové a vizionáři zde představí ranou tvorbu Josefa Váchala, grafický list, Fontána, připomene rané dílo Františka Kupky.
Expozice je věnovaná především Muchovu dílu, raným panó pro firmu Home-Decor, plakátům pro divadlo Sarah Bernhardtové z jeho vrcholného pařížského období (kolem r. 1900), i méně známým plakátům s motivy lidového umění pro Všesokolský slet a Krajinskou výstavu v Ivančicích (po 1910).
Muchův grafický design využívá obecné symboly přelomu století i dynamické linie secesního stylu. Jeho idealizované obrazy v rámci akademické konvence vyjadřují rozporuplné extempore doby zvané La Belle Epoque.
Je známo, že její „nevinná“ dekorativní fasáda iluzí a utopie měšťanské kultury zakrývala narůstající sociální důsledky evropské krize, které vyústily do krvavé historie století dvou světových válek.
Alfons Mucha a česká secese;
Galerie U Betlémské kaple;
Betlémské nám. 8, Praha 1;
otevřeno denně 10 — 18 hodin,
www.galerieonline.cz;
výstava potrvá do 5. 9. 2010