Odsun brněnského nádraží získal od stavebního úřadu Brno-střed územní rozhodnutí, vůči kterému se ale lze odvolat. Odpůrci přesunu nádraží považují zveřejnění rozhodnutí v době prázdnin za pohrdání občany a úřední aroganci.
Přestavba železnice v Brně včetně odsunu nádraží získala územní rozhodnutí. Vydal ho stavební úřad Brno-střed. Odpůrci stavby se mohou do 9. srpna odvolat. Skutečnost, že úřad vydal územní rozhodnutí o prázdninách, kdy si hodně lidí vybírá dovolenou, kritizují zástupci občanské koalice Nádraží v centru, podle kterých radnice občanům výsledky řízení na odsun nádraží tají.
Podle Matěje Hollana ze jmenované koalice přitom v programovém prohlášení radniční koalice stojí, že všechny velké veřejné stavby bude s veřejností a dotčenými občany diskutovat a projednávat.
„Když nastala unikátní příležitost při největší investici v novodobých dějinách města ukázat, jak myslí tento slib vážně, nastalo ze strany radnice absolutní mlčení, lidé byli odkázáni jen na úřední desku,“ myslí si Hollan.
Mluvčí radnice Brno-střed Roman Burián výtky nicméně odmítá a připomíná, že správní úřad není povinen zveřejňovat svá rozhodnutí žádnou tiskovou zprávou. „U všech velkých staveb, kde je doručení veřejnou vyhláškou, se to dělá úplně stejně," uvádí přímo.
Další z odpůrců přesunu nádraží, Miroslav Patrik z Dětí Země, považuje jednání brněnských politiků kolem odsunu nádraží za propagandu, za kterou již léta radnice utrácí miliony ročně.
„Evidentně jim nejde o to, provést tak kontroverzní stavbu v souladu s přáními občanů, ale jen o jednostrannou reklamní masáž v souladu s cíli stavebních a developerských firem, kterým jediným odsun přinese zajímavé komerční příležitosti,“ říká doslova.
Největší i nejkontroverznější
Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí a také nejkontroverznější. Lidé v referendu starém několik let odsun nádraží z centra Brna odmítli. Současná radniční koalice vedená ČSSD však přesto stavbu podporuje s argumentem, že je rozpracovaná.
Modernizace tratí s nádražím v centru by si prý vyžádala natolik složité změny územního plánu i dalších dokumentů, že by nebylo možné kvůli zpoždění na stavbu využít evropské peníze. Proti odsunu nádraží jsou uvnitř koalice zelení.
Projekt však nabral zpoždění i v současné podobě. „Územní řízení bylo původně zahájeno 9. prosince 2005 a trvá tak již pětapadesát měsíců,“ upozornili dnes zástupci koalice Nádraží v centru. Nově vydané územní rozhodnutí je už druhým v pořadí.
Stavební úřad Brno-střed to původní vydal v listopadu 2006 a magistrát, který rozhodoval o odvoláních, ho asi půl roku nato s dílčími změnami potvrdil. Na konci roku 2008 však územní rozhodnutí zrušil brněnský krajský soud.
Ve druhé žádosti o územní rozhodnutí Správa železniční dopravní cesty zmenšila rozsah staveb, pro něž územní rozhodnutí žádá. Vypustila například objekty týkající se retenční nádrže Jeneweinova.
Přesto chystaná stavba podle koalice Nádraží v centru zahrnuje víc než tisíc objektů. Úřad se v aktuálně vydaném rozhodnutí vypořádal i s připomínkami, které poslalo 190 lidí, dvanáct firem a čtyři občanská sdružení. Všechny zamítl.
Podle občanské koalice Nádraží v centru se celý projekt nemůže podařit zrealizovat, neboť zamlčování územního rozhodnutí není podle jejich mínění rozhodně dobrým argumentem pro Evropskou komisi, aby poskytla na projekt nového nádraží mnohamiliardovou dotaci.
Nově vydané územní rozhodnutí platí pět let ode dne, kdy nabude právní moci. Zůstane v platnosti déle, pokud stavebník v této lhůtě podá žádost o stavební povolení.