Plán přesunu brněnského nádraží v rozporu se zákonem
Vratislav DostálÚředníci krajského úřadu na jednání s občanskými sdruženími 11. března 2010 sdělili, že nové železniční nádraží v Brně bude posouzeno výhradně v odsunuté variantě. Pokud to tak bude, hrozí zrušení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje.
Rada Jihomoravského kraje v únoru rozhodla, že při schvalování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje budou posouzeny vždy všechny varianty klíčových dopravních staveb. Krajský úřad Jihomoravského kraje ovšem na jednání s občanskými sdruženími sdělil, že nové železniční nádraží bude posouzeno pouze v odsunuté variantě, a nikoliv v centru, jež je dle analýz levnější a dopravně výhodnější.
Pokud se tak stane, krajský úřad zvyšuje riziko zrušení zásad soudem.
„Jedním z cílů schvalování zásad územního rozvoje je vyhodnotit všechny existující varianty různých záměrů, a pokud se tak nestane, jde o závažnou procesní chybu, na základě které může Nejvyšší správní soud tento krajský územní plán zrušit,“ varuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Posouzení variant nového železničního nádraží bylo přitom žádáno iniciativou Brněnská výzva s podporou pěti obcí Jihomoravského kraje a mnoha občanských sdružení a taktéž ministerstvem životního prostředí, které to u dopravních staveb přímo požaduje. Krajský úřad však vyjádření ministerstva odmítá akceptovat.
„Z řady studií i ze srovnávací analýzy z roku 2007 je zřejmé, že odsun nádraží výrazně prodlouží dobu cestování pro většinu občanů kraje a že jeho dopravní řešení je kapacitně nedostačující, protože souběhem kolejí vzniká neřešitelný provozní uzel,“ připomíná dále Matěj Hollan z občanské koalice Nádraží v centru.