Ministr Dobeš chce řešit rostoucí agresivitu dětí ve školách
Hana HolcnerováNový ministr školství Josef Dobeš chce řešit údajně rostoucí agresivitu žáků podpisem smlouvy mezi školou a rodiči. Díky ní převezmou rodiče více odpovědnosti za chování potomka při vyučování.
Ministr školství Josef Dobeš (VV) informoval média o svém plánu zavést možnost uzavírat smlouvu mezi rodiči a školou. Smlouva by měla upravovat mimo jiné chování žáků ve výuce.
Dobeš je přesvědčen, že za stávající situace jsou učitelé bezmocní. Od smlouvy si slibuje, že by mohla zamezit neustále rostoucí agresivitě žáků, a chránit učitele před postihem za případné tresty. Rodiče by podpisem smlouvy převzali větší zodpovědnost za to, jak se děti ve škole chovají.
„V případě nekázně by byl žák třeba vyloučen z výuky. Na řadu by přišla alternativní náplň hodiny. Tou by byl pohovor se školním psychologem a nějaká forma terapie," vysvětlil Dobeš. Inspiroval se ve Velké Británii, kde tato praxe již několik let funguje.
Smlouvy na britských školách stanoví práva a povinnosti rodiče a žáka ve vztahu ke škole. Smlouva je chápána jako forma podpory jak školy, tak rodičů. Uzavírá se dobrovolně. Dítě například může kritizovat své učitele, pokud má dojem, že se k němu nechovají spravedlivě. Zavazuje se, že bude respektovat rasové, náboženské, kulturní či zdravotní odlišnosti svých spolužáků, bude laskavé a ohleduplné. Svou práci bude vykonávat pečlivě podle svých nejlepších schopností. Nebude ničit školní majetek a užívat drogy a alkohol, v případě porušení zákazu může být například dítěti uděleno domácí vězení.
Dobešův záměr má podporu i mezi politiky. Stínová ministryně školství Vlasta Bohdalová uvedla pro ČT24, že se během posledních dvaceti let vytvořil mezi učiteli a rodiči hluboký příkop. Vítá každou diskusi o možnosti pomoci školám. Obává se ovšem legislativního problému v případě základních škol, kde je v naší právní úpravě zakotvena povinná školní docházka. V zákoně by proto musela být stanovena přímo povinnost rodičů případnou smlouvu podepsat, což Vlasta Bohdalová vidí jako problematické. Doporučuje spíše využít tzv. Rady školy, která zahrnuje zástupce zřizovatele, školy a rodičů a podílí se na tvorbě školního řádu. Tam by mohla být povinnost uzavírat smlouvu se školou zakotvena. Vhodným pomocníkem při působení na problémové žáky je také školní psycholog. Ministerstvo školství by podle Bohdalové mělo hledat finanční zdroje na vytvoření systémových míst pro školní psychology.
Ředitel základní školy v Dobroníně u Jihlavy Vít Mikulášek v ČT24 zdůraznil, že nestačí pracovat s problematickými žáky, ale je nezbytné působit na celý kolektiv, aby se problémové chování nešířilo.