Příruční jsoucno každodenních předmětů

Věra Jirousová

Letní zahraniční program New York University v Praze uvádí výstavu z workshopu osmnácti amerických a českých umělců, perfektně vyváženou instalaci s přesným současným vizuálním myšlením.

Výstava, která představuje obrazy, kresby, fotografie, tisky, objekty, instalace a videopráce z letošních letních dílen ArtMill, je k vidění v prostoru vinohradských Prague College Studios, kde evokuje svěží atmosféru neokázalé týmové práce.

S pomocí lepicí pásky lehce naznačené koláže s domáckými výjevy v oknech galerie poutají pozornost kolemjdoucích, podobně jako ve vstupních dveřích umístěný objekt, který vyrobila Jacqueline Maloney z klubka motouzu.

Akční spontaneitu vyzařuje i obraz Jany Prekové s názvem Přerušený horizont s černobílým potiskem a pošitý pestrou látkou; jenž tvoří součást autorčiny podařené performance v rybníku, zaznamenané v rámci její video instalace.

Soubor drobných linorytů, Portréty Praha — Horažďovice, od Jacqueline Allen, ale také barevné fotografie stereotypních zátiší s kytkami v květináčích na oknech od Cristiny Corso zaujmou nenuceným, přesto pozorným pohledem, jemuž neujde specificky česká vizuální banalita.

Dvojice vertikální a horizontální kresby Javiera Orcaraye Veleze, vsazené do rohu a adjustované do černých rámečků vyvolávají souzvuk forem nejen svým názvem Právě sezdáni (Just maried).

Souměrné a jemně pastelové barvy kruhových vzorů, které vystřihuje Sonya Bell podle tradiční techniky své pratety, připomínají zaniklý starosvětský půvab ženské ruční práce.

V obsáhlém kontextu prací mají své místo i robustní instalace Miriam B. Tobin s popiskou Gorilí šachy nebo masivní dřevěná budka Jamese Schwarze s názvem Vždycky se musím omlouvat.

Vedle početného autorského zastoupení fotografických prací, které se vyznačují improvizovaným přístupem, různými technikami a někdy i spřízněnou tématikou letní školy v prostředí venkova, vynikne hravé video Amandy Tabor žijící v N.Y.

Pod názvem — Je to opravdu to, co si přejí — autorka rozehrává animovaný příběh o sociálním násilí: trojice husiček, vyrobených ze tří bílých ubrousků, ztělesňuje na hladké desce, simulující hladinu vody před kamenitou hrází rybníka, oběti davové agrese.

Silné téma skrytého násilí, probíhajícího naopak uvnitř napadených organismů, má členitá a podmanivá video instalace, kolem níž na výstavě krouží masařka. Ze tří projekcí a starých okenních rámů ji vytvořila Amia Yokoyama.

Volné téma výstavy dotváří i barevná fotografie Evy Koťátkové před sloupcem učených knih, nazvaná Domácí vězení; ale rovněž působivý, z barevných čtverců s předmětnými vzory vytvořený Bulletin Board Štěpánky Šimlové, který lemuje vnitřní stranu východu ze suterénního prostoru  Prague College Studios.

K samozřejmým výsadám výstav umělců z okruhu zdejší americké komunity patří nejen přesné současné vizuální myšlení, ale také vštípená precizní práce autorů s tzv. příručním jsoucnem každodenních předmětů, a rovněž perfektně vyvážená instalace vystavených věcí, včetně umístění popisek.

Jako typ na příležitostný výlet do Jižních Čech připomínám Galerii Callifia v Horažďovicích, která pravidelně pořádá výstavy umělců z přátelského okruhu N. Y. University.

Bohemian Workshops. Vystavují Jacqueline Allen, Sony Bell, Juliana Clark, Cristina Corso, Lori Krellenstein, Jacqueline Maloney, Gaby Mangeri, James Schwartz, Javier Orcaray Velez, Miriam Tobin, Amanda Tabor, Jimena Villaseca, Sarah Willyard, Amia Yokoyama a jako hosté Jana Preková, Eva Koťátková, Štěpánka Šimlová, Martin Zet. Prague College Studios, výstava potrvá do 5. července 2010.