Dvacet let svobodného českého vysokého školství: z louže pod okap?

Olga Lomová

České vysoké školství vstupovalo v roce 1989 do svobody plné oprávněných nadějí. Vývoj však přinesl hluboké rozčarování. Současná situace je vážná, hrozby dalších úprav v zájmu trhu velké, zatímco žádoucí reformy mají jen malé zastání.

Na úvod své skeptické úvahy podotýkám, že vysoké školy nabyly po roce 1989 plné akademické svobody. Jsou to dnes instituce otevřené mezinárodní spolupráci, neexistují zde administrativní překážky pro získávání informací z celého světa, studenti běžně jezdí na stipendia do zahraničí, tématům a metodám výzkumu se nekladou žádné ideologicky motivované překážky, i pracovní podmínky se v řadě ohledů zlepšily. S radostí sledujeme, že na českých vysokých školách pracují mladí učitelé, pro které je samozřejmostí podílet se na mezinárodním vědeckém životě. A přece, jako bychom se o svoji akademickou svobodu z nevědomosti sami připravovali.

Když dnes vzpomínáme, jak vypadaly vysoké školy před rokem 1989, zdají se některé věci téměř neuvěřitelné. Absurdní ideologická omezení týkající se témat a způsobu výuky i vědecké práce, všudypřítomný požadavek přizpůsobovat práci vysokých škol „aktuálním společenským potřebám“ — čili směrnicím vypracovaným na různých úrovních stranických a státních orgánů, povinně předváděná loalita k režimu, politická kritéria počínaje přijímacími zkouškami a konče povinnou státnicí z „marxismu“, tlak na členství v SSM a KSČ, u některých strategických oborů — kam shodou okolností patřil i ten můj — dokonce infiltrace státní bezpečnosti, a to již na úrovni studentů.

Jsou to věci vcelku známé, zde je na místě zdůraznit, že i za této situace zůstávali na českých vysokých školách (a zejména v Akademii věd, kde byl ideologický dozor méně tvrdý) schopní odborníci a že navzdory politickým poměrům a ideologickému tlaku si část vysokoškolské výuky a vědecké práce zachovaly solidní úroveň. Věda, jež je nedílnou součástí práce vysokých škol hodných toho jména, hrála v dobách totality podobně jako umění roli ve vytváření prostoru svobody.

Dávala možnost nezávislého myšlení a byla způsobem, jak vzdorovat tlaku režimu, který na lidi nahlížel jen jako na ony příslovečné šroubky v jenom velkém státním stroji. Autoritu vysokým školám u veřejnosti dodávalo vědomí, že vysokoškolské vzdělání se uskutečňuje, řečeno slovy latinské přísahy absolventů Univerzity Karlovy „nikoliv za účelem špinavého zisku, (...) nýbrž aby se rozšiřovala pravda a aby její světlo, v němž spočívá blaho lidského rodu, jasněji zazářilo“. Není náhodou, že listopadové události roku 1989 vzešly právě z prostředí vysokých škol, které zvýšilo celospolečenskou váhu protestů.

×