K čemu slouží průzkumy
Pavel ŠaradínDobře provedený výzkum veřejného mínění je nástrojem, který pomáhá pochopit společnost v určitém čase. Výsledky však mohou být zavádějící, pokud je výzkum špatně proveden, nebo mylně interpretován.
Zorientovat se v dnešní společnosti, zjistit její nálady, touhy a cíle je velice obtížné. Určitým záchytným bodem je většinové mínění. Co si myslí většina, má být směrodatné. Nejrůznější ankety, v nichž můžeme hlasovat za devítikorunovou esemesku, rozhodují o vítězích televizních debat, pěveckých soutěží či nejlepším hráči hokeje. Mobilním telefonem také rozhodujeme o podstatných otázkách, má-li se platit školné, je-li domácí vězení oprávněné atd. Většinový názor rovná se pravdivý názor.
Sofistikovanější metodou zjišťování nálad jsou sociologické průzkumy, politické strany i novináři si je oblíbili především před volbami. Pokud je průzkum proveden dobře, pak může zadavateli skutečně posloužit. Političtí stratégové a poradci prostřednictvím průzkumů upravují volební kampaně, vlastně mnohé slogany i části programů vznikají na základě sociologických šetření. Vznikl tak mj. sociálnědemokratický slogan Jistoty a prosperita, na základě průzkumu odstranila ODS ze své kampaně před čtyřmi roky kritiku vůči EU. Straně hrozilo, že přijde až o sedm procent proevropsky orientovaných voličů. Podobné průzkumy se používají všude ve světě, v předvolebním čase se jejich intenzita zvyšuje a strany si na určitou věc nechají vypracovat průzkumy od dvou tří firem současně, aby se minimalizovala možnost omylu.