Děti jsou nejspokojenější, když mohou do školy pěšky nebo na kole

Redakce DR

Občanská iniciativa Auto*Mat uskutečnila ve spolupráci s děčínskou základní školou mimořádně zajímavý výzkum týkající se ranního cestování dětí do škol.

Jak prožívají své každodenní cesty děti, kteří cestují různými dopravními prostředky? Co jim vadí a co je naopak těší? Na to se zaměřila iniciativa Auto*Mat ve spolupráci se základní školou Dr. Miroslava Tyrše ve Vrchlického ulici v Děčíně.

Pilotní průzkum proběhl mezi žáky II. stupně a zúčastnilo se ho celkem 171 dětí. O přívětivosti města se můžeme od dětí, které jsou konfrontovány s řadou problémů intenzivněji než dospělí, mnohé dozvědět.

„Průzkum ukázal, že nejvíce dětí používá k cestě do školy veřejnou dopravu. Nejšťastnější ale děti jsou, když mohou do školy dojít pěšky nebo dojet na kole. Umožňuje jim to nejintenzivnější kontakt s jejich kamarády a spolužáky. Samotná cesta je určitým zážitkem,“ shrnuje výsledky průzkumu Jakub Hradilek z iniciativy Auto*Mat.

Z průzkumu vyplynulo i to, že děti se často potýkají se silným provozem, špatně řešenými křižovatkami a celkově nevábným veřejným prostorem. „Téma ekologie dopravy je potřeba co nejvíce podporovat. Účast v projektu nám také zpestřila a obohatila výuku,“ vysvětluje ředitel Základní školy Miroslava Tyrše Jiří Bouček účast své školy v projektu.

„Navíc nám dává možnost zviditelnit výhodné postavení naší školy v klidné části města bez výraznějších problémů s hustotou dopravy a s tím souvisejícím bezpečným prostředím pro žáky. Paradoxně řada rodičů dá raději dítě do školy u silnice, aby děti nemusely chodit pár metrů navíc pěšky a ještě k tomu do kopce,“ doplnil ředitel Bouček.

Výsledky průzkumu poslouží jako podklad pro zlepšení cest dětí do školy a zlepšení prostředí v okolí škol. „Statistiky ukazují, že intenzita automobilové dopravy neustále roste a s ní i počet nehod, při nichž bývají zraněny děti. Na základě dalších analýz nyní vypracujeme návrhy, jakými opatřeními se dá situace u konkrétní školy zlepšit. Ty předáme škole i děčínské samosprávě,“ vysvětluje záměr Jana Pírková z Auto*Matu.

K intenzivnímu automobilovému provozu přispívá mimo jiné to, že třetina rodičů vozí své děti do školy autem. Vedle zvýšeného rizika dopravních nehod v okolí škol a zhoršování dopravní zácpy ve špičce vede tento současný trend k nárůstu civilizačních chorob u dětí, jako je obezita, cukrovka nebo dokonce rakovina.

Každodenní dojíždění dětí automobilem do školy navíc v podstatě vychovává novou generaci motoristů, kteří prakticky nechodí pěšky.

„Ranní cesta do školy je důležitou aktivitou, která kombinuje nezbytný fyzický pohyb, kontakty se spolužáky a cvičí vlastní samostatnost,“ zdůrazňuje Jana Pírková.

„Děti v ulicích na cestě do školy jsou pravým a přirozeným obrazem ranního města, který alarmuje pozornost motoristů a nutí je k zodpovědnému chování. Nárůst aut vede naopak k větší anonymitě ulic a pasivitě obyvatel města. Počet venkovních aktivit ubývá,“ dodává.

Průzkum je součástí pilotního výchovného a vzdělávacího programu k udržitelné dopravě, jehož prostřednictvím Auto*Mat oslovuje žáky základní škol. Cílem programu je jednak zlepšovat prostředí měst v okolí škol a vychovávat děti k samostatnosti a bezpečnému pohybu po městě.

Kromě Děčína se podobné aktivity nyní uskutečňují také v Ústí nad Labem a v Chomutově.